Veckans bråk: Slaget om Malmö

Text:

Så lät det enligt Sydsvenskan när liberalen Simon Chrisander i Malmös kommunfullmäktige lade ut texten om den planerade byggsatsningen i Nyhamnen. I tidigare industrihamnen planeras 7 000–9 000 nya bostäder, 12 000–16 000 arbetsplatser, tre grundskolor och flera förskolor. Kostnad: 3,7 miljarder kronor.

Men innan dess finns det mycket för politikerna i Turning Torsos hemstad att bråka om.

»Nyhamnen behöver byggas hög­re«, utbrast moderaten John Eklöf, Chrisanders tidigare allianskompis, på samma fullmäktigemöte.

Det fick Sofia Hedén (S) att sucka över sina borgerliga kollegors ovilja att komma överens.

»Skulle vi säga 30 våningar skulle svaret bli ›mer‹.«

LÄS OCKSÅ: Veckans bråk: Tacofajten

Då vaknade Vänsterpartiets Gunilla Ryd till, och slängde ut något riktigt radikalt i församlingen.

»Vore det inte bäst att göra stadsdelen helt bilfri?«

»Absolut inte!« svarade Simon Chrisander.

Dagen före fullmäktigebataljen hade Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida, satt punkt för en artikel som också bar en drömsk prägel. Han ville se ytterligare en internationellt uppmärksammad profilbyggnad i staden.

»Att inte planera för en byggnad som kommer vara ett självklart selfiemål för stadens besökare är att missa en enorm möjlighet till ett förstärkt varumärkesbyggande«, skrev han.

I en debattartikel i KvP vände sig några andra vänsterpartister, Emma-Lina Johansson och Anders Skans, mot att staden bygger för de rikaste. Dessutom, påpekade de:

»Bostadsmarknaden präglas av patriarkala strukturer.«

Kanske finns det i sådana strukturer något utstående för Csaba Bene Perlenberg att ta sin selfie framför.

LÄS OCKSÅ: Veckans bråk: Gängfajten