Han är MP:s framtid

Text:

Bild: Marc Femenia

Det är årets första sol och ett skarpt, lågt eftermiddagsljus blänker i Riddarfjärden. Daniel Helldén ursäktar sig nästan för att Ragnar Östberg, arkitekten, ritade ett sådant vackert hörnrum som nu råkar vara hans kontor.

På väggarna hänger konstverk och en platsbyggd bokhylla täcker en hel vägg med titlar som »Att sälja en stad« och »Alla behöver närhet – så blir framtidens stad«.

Trafikborgarrådet fick kontoret efter lottdragning bland MP-kollegorna under förra mandatperioden; efter höstens val blev han kvar.

– Det hade varit för jobbigt att flytta ut allt ur bokhyllorna, säger han själv.

Symboliken är tydlig: ingen flyttar ut Daniel Helldén från hörnrummet. Alltsedan 2011, då han blev borgarråd och tog steget upp från tillvaron som hobbypolitiker, har han lyckosamt omvandlat sitt väljarmandat till ett rejält inflytande. Få stockholmare har kunnat missa förändringarna, och många vet också vem i Stadshuset som stått bakom reformerna; han är den mest kända politikern i staden.

– Jag har fått igenom och kunnat genomföra mycket, det är sant, konstaterar Daniel Helldén. Sedan har jag inte koll på andra politikerområden och hur andra borgarråd har gjort.

Alla är inte positiva till politiken och i höstens val märktes detta delvis. Liksom på riksplanet backade Miljöpartiet i Stockholm med drygt 3 procentenheter, till 7,7 procent av rösterna. Trots tillbakagången kom Helldén ut som segrare; förra mandatperiodens rödgrönrosa samarbete avslutades och i oktober blev det klart med ett nytt, borgerligt, grönblått samarbete – notera första ordledet.

– Den förändring som vi har gjort av trafikpolitiken är att prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik, i en stad som sedan andra världskriget har prioriterat bilarna.

–  Att prioritera cykel- och gångtrafik är ett beslut som togs för två mandatperioder sedan. Det är bättre för miljön och klimatet, och handlar om att cykelinfrastrukturen hade varit så eftersatt. Min vision är att Stockholm ska bli en ledande cykelstad, säger han.

Men trafikborgarrådet är själv inte någon cykelfantast med mängder av modeller i källaren.

– Jag har en cykel, den köpte jag 1980. En Motobécane som är fantastiskt bra, säger han, och tillägger att han dock tar sig till jobbet med tunnelbana och buss, även om det finns en bil i hushållet i Enskede – en laddhybrid.

Under hans tid som trafikborgarråd har bilägare fått se körfiler försvinna när dessa dedikerats till kollektivtrafik, fotgängare har fått se hur gåytor blivit cykelbanor (15 mil trottoarer delas med cykel, 5 mil är separerade). Vintertid har pensionärer sett hur cykelbanor sandats, medan trottoarerna fått dröja. Samma medborgare har märkt hur biltrafiken sommartid har försvunnit helt på vissa gator när dessa så kallade sommargågator i stället fått uteserveringar. Krögarna har dock bara fått betala halva den normala upplåtelsetaxan.

– Det var ett sätt att få i gång det hela, förklarar Helldén.

Det kan rimma lite illa att staden å ena sidan subventionerar krogverksamhet medan förorterna har drabbats av höjda parkeringsavgifter, med motiveringen att marken är värdefull. Helldén tycker att jämförelsen haltar.

– Poängen med detta är att göra den offentliga miljön mer spännande, kreativ och mer använd av stockholmarna. När vi hittar på något nytt så måste vi ha några incitament för att det ska hända, säger Helldén.

I december presenterades den nya grönblåa budgeten. Bland annat fick Daniel Helldén återigen en miljard till cykelinfrastruktur.

– Vi har nog fått ut 80 procent av löftena i vårt valmanifest. Antingen fick vi igenom våra förslag eller också har vi fått dem pausade. Som att satsa på kollektivtrafiken i stället för att bygga en östlig förbindelse, säger han.

Men runt julhelgerna stormade det kring Helldén när det blev klart att trafikdirektören Jonas Eliasson fått sparken.

Trafikdirektörens rapport ifrågasatte införandet av de miljözoner i Stockholm som Helldén länge kämpat för.

– Det är vanligt att man flyttar på tjänster vid maktskiften. Det händer även på riksnivå. Att han slutade hade inget att göra med miljözonsrapporten, det var klart redan innan jag fick se rapporten i december, säger Daniel Helldén.

Faktum är att Helldén fick ta del av vissa siffror redan i juni under ett referensgruppmöte. Han reagerade och ifrågasatte innehållet.

– Det fanns ologiskheter i rapportens slutsatser, vilket jag ställde frågor om. Det är min skyldighet som ordförande i trafiknämnden och i referensgruppen för miljözonerna.

Oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) har tidigare uppgett att hon visste om att Helldén ville flytta på trafikdirektören Jonas Eliasson.

– Uppenbarligen fick han igenom sitt önskemål med Anna König Jerlmyr, sa Wanngård nyligen.

Denna episod speglar Helldéns förmåga: han får sin vilja igenom. Själv menar han att det handlar om ett missnöje bland tidigare samarbetspartners.

– Många socialdemokrater är arga på mig, och man försöker klistra vissa frågor på de här händelserna, säger han.

Oavsett detta så har den politiska skickligheten hos MP-toppen i Stockholms stadshus noterats på riksnivå. Daniel Helldén nämns allt oftare som tänkbart språkrör. Särskilt som Gustav Fridolin planerar att avgå på vårens MP-kongress.

– Det är något jag funderar över, säger Daniel Helldén.

Han känner ansvar för att driva det grönblå samarbetet framåt men är samtidigt lockad av att ta större ansvar, möjligen som infrastrukturminister.

I varje fall tänker Stockholms synligaste politiker inte ta något steg bakåt.

– Det finns en poäng med att vara synlig, säger han. Det är ur en demokratisk synvinkel: ett sätt att informera medborgare. Sedan drar jag mig inte för att försvara det jag gör.

Fakta | Hur hamnade jag här 

1965 – Föds och växer upp på Lidingö utanför Stockholm.

2005 – Doktorerar i statsvetenskap vid Stockholms universitet med en avhandling om Almstriden i Stockholm 1971.

2011 – Utnämns till oppositionsborgarråd (MP) i Stockholms stad.

2014 – Utnämns till trafikborgarråd när den rödgrönrosa alliansen i Stads­huset fördelar poster mellan sig.

2018 – I december presenterar Helldén med den nya grönblåa alliansen i Stadshuset sin nya budget.