Monique Wadsted: »Gratis film är ingen mänsklig rättighet«

Text: Maria Schultz

Hon är gjord i Alexandria och född i Lill-Jansskogen. Med en judisk-egyptisk mamma och en dansk pappa var det allt annat än ett traditionellt svenskt hem. Som liten växte hon upp med franska, engelska och svenska och senare i Kristofferskolan även tyska, men hon bestämde sig ganska tidigt för att sluta tala franska. – Jag och min syster ville inte tala franska, vi tyckte det var pinsamt. Vi ville att mamma skulle prata svenska och baka bullar.

Monique Wadsted är en av Sveriges tyngsta experter inom medie- och reklamjuridik. Ett av hennes mest kända fall är när begravningsbyrån Fonus startade en rättsprocess mot Spermaharen, en humorsajt som Killinggänget startade, för att webbsidan använt Fonus varumärke i sin satir. Monique Wadsted och Spermaharen vann. Och på den vägen är det.
Hon inledde sin karriär vid Stockholms tingsrätt 1989, efter det har allt gått i en hisnande fart. Mannheimer Swartling, Dahlman Magnusson, egna Advoktafirman Wadsted och nu Maqs Advokatbyrå som är en internationell byrå inriktad på affärsjuridik. Dessutom ingår hon i en rad olika styrelser.

Hon hävdar att hon inte har behövt ta några risker i sin karriär. Ändå är det precis det hon har gjort. I stället för att stanna kvar på megabyrån Mannheimer Swartling tog hon steget fullt ut och satsade på att öppna eget.

– Sannolikheten för att bli delägare på Mannheimer Swartling var ganska liten. För mig handlade det inte bara om att bli delägare, utan jag var inte alls intresserad av att vara på en stor byrå och befinna mig i botten av en hierarki.

Att Monique Wadsted gled in på reklam­juridik berodde dels på att en av delägarna hade Unilever som klient och hon fick då börja granska tvättmedelsreklam, dels berodde det också på att hon alltid har haft ett stort nätverk inom konst och medier.

Hon kallar sig helst kommunikationsjurist.

– Jag jobbar med kommunikationer både redaktionellt och kommersiellt. Man kan säga att jag hanterar olika typer av budskap, det är det som lockar mig.

Exempel på fall Monique Wadsted jobbar med är när konkurrenter gör ingrepp i varandras rättigheter, eller ljuger i reklamen.

– Just nu är det tre frågor som står högst på agendan och det är lotterifrågan och fildelningen, samt utvecklingen av goodwillskyddet, det vill säga renommé-snyltning. Till exempel när man utan tillåtelse härmar ett känt varumärkes logotype.

Ett konkret exempel på det är den taxi­ägare som hade en takskylt som var snarlik Taxi Stockholms. Det blev en dyr historia för imitatören.

Monique är även en ledstjärna i det kvinnliga nätverket Shenet, som grundades av Maria Forssén, entreprenör och nätverksproffs. Shenet startades för att smarta kvinnor med kreativitet och initiativförmåga är en relativt outnyttjad resurs på den svenska arbetsmarknaden. Och att dessa ofta motarbetas på grund av samhällets rådande attityder och normer.

Trots det känner Monique inte att hon har varit motarbetad i sin karriär.

– Jag har kämpat hårt, men jag kan inte säga att jag har varit motarbetad. Strukturerna ser inte ut så inom min bransch.

Jag försöker invända med att hon är en av blott sju kvinnor på Maqs som är del­ägare, dessutom den enda kvinnliga delägaren på Stockholmskontoret.

– Det finns fördelar med att vara kvinna också. Jag kan vara jobbigare, irrationell och ställa dumma frågor. Det är märkligt nog aldrig någon som tycker att det är konstigt när en kvinna ställer dumma frågor.

– Man ska inte tro att könet inte påverkar ens ställning och möjligheter, men det beror på vilken miljö man talar om. I en traditionell intellektuell medel­klassmiljö är problemen för en kvinna ganska små, eftersom där är jämställdheten ganska utvecklad, säger hon.

När fildelningen och upphovsrätten kommer på tal säger hon att det är många som tycker att hon är djävulens advokat.

– Jag företräder stora upphovsrättsliga intressen, men jag är också övertygad om att upphovsrätten är viktig. Varför ska man få en nyproducerad film gratis? Det finns ingen mänsklig rättighet till det.

Två saker har drivit henne, att tjäna pengar för att skapa sig ett oberoende, och lusten att lösa andras problem.

När hon ska lista sina viktigaste mål blir det: konsumentombudsmannen mot Swedish Match, Fonus mot Spermaharen, och Lotteriinspektionen mot TV4 som pågår just nu. Alla tre målen rör gränsen mellan yttrandefrihet och andra regler.

– Yttrandefriheten är vår absolut viktigaste rättighet, den enda vi inte kan vara utan om vi gör anspråk på att leva i ett fritt samhälle. Därför har det känts särskilt värdefullt att driva just de här målen.

Att Monique Wadsted är en inflytelserik person i såväl advokatkretsar som i ­Medie­sverige råder det ingen tvekan om. Hon känner exakt alla, eller alla känner åtminstone henne. Att hon rör sig ute i vimlet och har blivit en profil har varit ett med­vetet val, men som hon själv betonar handlar det om att man måste vara en del av den bransch man arbetar i för att kunna förstå den.
Monique Wadsteds karriär har minst sagt varit lyckad, men hon är långt ifrån nöjd.

– Nej, det finns fortfarande ett flertal klienter jag vill ha. Det finns det alltid.