»Pekpinnar når aldrig hela vägen«

Text: Martin Röshammar

Som en Pernilla Wahlgren i vd-dress. Så skulle man kunna beskriva henne, Magdalena Gerger. Lika energisk, lika sprudlande och lika positiv. Eller som en anställd på Systembolaget väljer att uttrycka sig: »Hon vet vad som krävs för att föra Systemet framåt enligt de vindar som råder.«

För tre år sedan efterträdde hon Anitra Steen som vd för Systembolaget efter att ha varit marknadsdirektör på Arla, Nestlé, ICI Paints och Procter & Gamble.

Några timmar efter lunchen på B.A.R. där hon frågade efter »alkoholfria alternativ som kan matcha maten« och fick cider, mejlar jag henne en fråga om hur hon ser på makt och får till svar att hennes drivkraft är att »göra skillnad« och att vara med och påverka i angelägna frågor. Makt för -Danderydsboende Magdalena Gerger är just detta, att göra saker som betyder något.

I tidningen Chefs stora ledarskapstest häromåret fick hon fem av fem för sin förmåga att delegera, samma betyg för sitt sätt att motivera sina anställda. Samtidigt fick hon bara treor när det handlade om konflikthantering och den luddiga kategorin personlighet. Det formulerades: »Envis som få, och accepterar inte ett nej om hon har bestämt sig. Kan utveckla tunnel-seende när hon driver en fråga och inte ser att andras behov kan vara lika viktiga. Men bjuder gärna på sig själv och har nära till skratt.«

Magdalena Gerger beskriver System-bolagets roll som tudelad i och med att utbudet och servicenivån ska vara »tipptopp« och att man också ska vara med och »medverka till ett samhälle som blir lite bättre«. Hon vill få fler människor att göra medvetna val, påverka »att måtta blir mer« när det gäller alkoholkonsumtion.

– Vår vision är ett samhälle, det låter lite klichéartat, men ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada, säger Magdalena Gerger och erkänner att det är en bra bit kvar dit.

– Men det finns jättemånga positiva tecken. Ungas debut flyttas framåt och de dricker lite mindre. Det finns också oroande tecken bland de unga, för det är fortfarande för många unga som dricker alldeles för mycket. Medianalkoholisten är en 27-årig kille, konstaterar Magdalena Gerger och lånar statistik från Folkhälsoinstitutet.

Hon, som fyllde 48 år tidigare i år, efter-lyser en bättre och öppnare debatt. Det skambelagda ska bort och vi måste prata mer om vuxnas ansvar. Här passar hon på att låna en anekdot berättad av en nattvandrare i Salem som försöker få fler föräldrar att nattvandra. Den här kvällen var han på en välbärgad ort nära havet och frågade de vuxna, som allihop ägde båtar, om de hade varit båtvakter på nätterna. Alla händer upp. »Hur känner ni då, är det viktigare att vakta era plastbaljor till båtar eller är det att vara närvarande bland dem som är det viktigaste och finaste ni har, era ungdomar?«.

– Vi vill inte på något sätt förringa njutningen. Det är smakupplevelse, det är njutning och det är tradition. Men bak-sidan av alkoholen finns också, säger Magdalena Gerger, född och uppvuxen i Östersund – men med en dialekt som inte andas särskilt mycket jämtländska.

Tudelat är ordet. Bolagets ledning säger att ska vara »det bästa företaget i Sverige och kundmottagandet ska vara 100-procentigt«. Men kundmottagandet handlar inte bara om att sälja och ge råd utan också om att förhindra minderåriga att få tillgång till alkohol och att aldrig låta berusade personer köpa. Samma sak är det om man misstänker langning.

– Det främsta instrumentet är att ha en dialog och att få andra att göra medvetna val. Pekpinnemetoden kommer aldrig att nå hela vägen. Det måste vara en modern folkrörelse men inte som en form av myndighetsröst, säger Magdalena Gerger som nästan studsar av entusiasm under intervjun.

Då och då får hon höra att folk inte skulle vilja vara hennes ovän. När hon blir arg, när det bränner till, då svartnar ögonen. »Mamma, du vet verkligen vad du vill«, brukar hennes barn säga.

 

På äkta ledarskapssvenska bygger hon relationer och har en dialog i sin vardag på kontoret i Kungsträdgården och ute i butikerna runt om i landet. Den där envisheten som tidningen Chef skrev om försvarar hon med en utläggningsutflykt:

– För att kunna välja rätt väg måste man förstå var vi står i dag. När jag väl har bilden klar för mig och inser vad som måste ske först, innan vi tar det där klivet, då kan jag bli envis och lite strukturerad. Men det är min drivkraft att göra saker i samverkan.

Kanske har den målinriktade och aningen rastlösa Magdalena Gerger präglats av uppväxtens hårda gymnastikträning. Nöjt poängterar hon att undersökningar visar att intresset för att kunna köpa alkohol i livsmedelsbutiker inte är särskilt stort. Däremot rycker införandet av hemleverans av Systembolagets produkter allt närmare. Antagligen på prov redan i höst på några orter.

– Detaljhandeln av i dag är både digital och fysisk. Som ett komplement till våra butiker måste vi också vara digitala. Men det måste bli lika bra och säkert som i butik. Vi tror inte att det driver upp vare sig försäljning eller konsumtion.