Så vann David över Goliat
Bild: Tomas Oneborg
Striden om Stureplan i centrala Stockholm stod mellan två ojämna och ovanliga motståndare. Allt talade för den kapitalstarka fastighetsägaren, Abu Dhabi Investment Authority (Adia) som ville riva delar av Stureplan för att låta bygga ett nytt kvarter. Hyresgästen och krögaren PG Nilsson, ägare till Sturehof, satte sig på tvären. Han satsade knappt en miljon kronor på advokater, arkitekter och engagerade några anställda på arbetstid.
Adia som är en av världens största statliga investeringsfonder med tillgångar på 6 500 miljarder kronor lade miljontals kronor på konsulter från pr-firmorna Labyrint, Brunswick, Prime och projektledare från TAM Group. Ytterligare 7 miljoner betalades för att stadsbyggnadskontoret skulle bereda byggplanerna.
I november i fjol kom beskedet från en enig stadsbyggnadsnämnd: David hade vunnit mot Goliat – ärendet återremitterades till stadsbyggnadskontoret. När stadsbyggnadsrådet Roger Mogert (S), som stått bakom Adias planer, avgick samma månad underströks triumfen.
– Om man ska dra paralleller till andra världskriget: vi har vunnit slaget om England, men kriget är inte över, säger PG Nilsson, som erbjöds tiotals, kanske hundra miljoner kronor på ett bräde av fastighetsägaren om han vek ner sig. Men han var inte intresserad.
– De erbjöd full kompensation för minskat rörelseresultat. Visst, det hade varit enkelt att sätta sig på sofflocket i tio år, eller starta annan verksamhet på annat ställe och tjäna ännu mer pengar. Men det finns andra saker i livet än sådant av materiellt värde. Jag är inte så intresserad av sånt.
Detta säger krögaren bakom en koncern som sysselsätter cirka 500 personer, med intäkter på en halv miljard.
Den unge PG Nilsson, son till en krögare, ville inte gå i fars fotspår. Via extrajobb som tonåring hamnade han ändå där. Bara 23 år gammal blev han restaurangchef när familjen köpte restaurang Tranan vid Odenplan 1983. Det blev aldrig några vidare studier, inte ens en restaurangutbildning efter lumpen.
– Jag är autodidakt, säger han.
Tillsammans med ägarna bakom PA&Co startade han den populära rockklubben Gino. När den varit öppen ett par år erbjöds krögarna att ta över Sturehof, som hade gått i konkurs efter den tidigare ägarens skattefiffel. De tog ett lån och betalade 6,5 miljoner år 1995 för att ta över den anrika inrättningen, där krogverksamheten bedrivits sedan 1887.
Under de nya ägarna bytte Sturehof skepnad med en satsning på fisk och skaldjur. År 2000 inkluderades även krogen Riche i den nybildade krogkoncernen, där finansmannen Mats Arnhög och hotellmagnaten Bicky Chakraborty blev nya affärspartners. H&M-arvingarna Jan och Stefan Bengtsson köpte in sig senare.
I styrelserummet var det två starka viljor som drog åt olika håll – Arnhög mot Nilsson. Bägge ville bestämma, ingen ville stiga åt sidan. PG Nilsson segrade till slut, men det tog tio år innan han fick köpa Chakrabortys och Arnhögs aktier för 85 miljoner kronor.
– Jag tror inte att ett restaurangföretag någonsin har sålts till en så hög värdering, sa Chakraborty då.
Värderingen vid den tiden motsvarar 8 års samlade vinster; på börsen värderas bolag generellt till 10–15 årsvinster.
Numera omsätter krogkoncernen cirka 550 miljoner kronor. En vinst på runt 80–90 miljoner kronor borde vara möjlig – när man inte göra kostsamma investeringar, vilket man gjort det senaste året.
Vid sidan av krogarna grundade PG Nilsson bokningstjänsten Bookatable, som 2016 såldes till franska Michelin, utgivare av krogguiden med samma namn. En del av de pengarna gick till att köpa ut H&M-arvingarna Jan och Stefan Bengtsson från krogkoncernen.
Om man ska dra en tydlig linje så tycks det vara att få bestämma. Redan som liten, när han själv hade svårt med uttalet, fick han alla att kalla honom PG, inte Per Erik som det står i passet.
– Jag har umgåtts med tanken på en börsnotering men slagit det ur hågen. Jag äger hellre själv tillsammans med nyckelpersoner ur personalen. Det blir en mer långsiktig lösning.
Närmast alla äter på lokal numera, en stor skillnad mot för bara några decennier sedan. PG Nilsson har varit i branschen i 40 år och under denna tid har han noterat hur kroggästernas beteenden förändrats.
– Trots att pappa var krögare åt vår familj ute på restaurang bara några gånger om året. Nu på Sturehof, nästan alla dagar i veckan, är det många såväl 20- som 80-åringar bland våra gäster. Så var det inte för 20 år sedan.
Ett likartat beteende syns över hela landet, slår han fast. Statistiken bekräftar att svenskar lägger allt större andel av sin disponibla inkomst på restauranger. Något som förstås märks på Sveriges omsättningsmässigt största krog, Sturehof, med intäkter på knappt 200 miljoner kronor.
Gästerna har fått vända i dörren de senaste två åren, då krogen varit i princip fullbelagd. Enligt PG Nilsson hänger det ihop med ett förnyelsearbete med bland annat menyn, som inleddes med etableringen av intilliggande Stockholms matmarknad några år tidigare.
I fjol firade Sturehof 130 år. En fest ordnades för 1 500 inbjudna. Dagarna efter var PG Nilsson återigen på Stureplan och kampanjade mot rivningsplanerna. Han tyckte festen var kul och att den borde upprepas varje år.
I dag har han inte någon formell tjänst på sina restauranger, men han är där närmast varje dag ändå. Bra verksamhet hänger på detaljerna, menar han. Det finns något att göra varje dag. Hemligheten, vid sidan av att erbjuda en bra krogupplevelse, är att befinna sig vid knutpunkter med höga besöksflöden. En annan viktig förklaring som gynnar hela branschen är att människor har börjat uppskatta det fysiska mötet mer.
Krogar som erbjuder ett så kallat »tredje rum« för samvaro kommer sannolikt generera intäkter en bra tid framöver. Så länge lokalerna undgår rivning, bör tilläggas.
– Fler hyresgäster borde ta fajten med sina fastighetsägare, säger PG Nilsson. <
Fakta | Hur hamnade jag här?
1960
Föddes och växte upp på Lidingö i en krögarfamilj.
1983
Köpte restaurangen Tranan, som blev ett trendigt inneställe.
1995
Köpte konkursboet med Sturehof för 6,5 miljoner kronor.
2000
Blev delägare till restaurangen Riche och bildade en krogkoncern.
2010
Köpte ut delägare från krogkoncernen för 85 miljoner kronor.
2014
Öppnade restaurang Luzette på Stockholms centralstation. Två år tidigare öppnades restaurangen Taverna Brillo intill Stureplan.
2016
Sålde bokningssystemet Bookatable för drygt en miljard kronor. Tog över Ulriksdals Värdshus i Solna utanför Stockholm.
2017
Efter en framgångsrik lobbykampanj stoppades fastighetsägaren Abu Dhabi Investment Authoritys plan att riva delar av Stureplan.