Stefan Forsberg: »Läget är enormt bekymmersamt. Kultursverige blöder!«

Text: Martin Röshammar

Bild: Anna Simonsson

Varje morgon står han där på »sin« scen, Stefan Forsberg. Som gammal trumpetare, som inte längre lever på sitt musicerande, ser han det ändå som nödvändigt att fortsätta spela. Så i det pandemitomma och så vackra Konserthuset njuter han av att spela trumpet, kanske som en hyllning till alla de stora musiker och sångare som uppträtt här.

Dialekten är fortfarande östgötsk trots att det var länge sedan han lämnade Motala, först för Göteborg och sedan för Stockholm. Den ganska ljusa rösten gör att han påminner mycket om en annan östgöte, underhållaren Anders »Ankan« Johansson.

När coronaviruset slog till i våras och beslut togs med stöd av ordningslagen om att evenemang fick ha högst 500 personer i publiken, innebar det en av de största omställningarna i Stefan Forsbergs yrkesliv. Gränsen sänktes snabbt till 50 personer med hänvisning till ordningslagen och alla planer omkullkastades. Konserthuset hade aldrig gått bättre än våren 2020. Föreställningarna var så utsålda att till och med biljetter till platser bakom pelare gick åt. Så inbromsningen var total och brutal när allt ställdes in, inte minst festivalsatsningen Ladies versus Beethoven.

– Det var en sorg. Vi sysslar med att ge människor upplevelser och att vårda den inre människan. Det är det kulturella upplevelser är: Man ger tid för reflektion, återhämtning och njutning för människor.

Som musiker har han dock, säger han, samma förmåga som idrottsmän: att ta en motgång, sedan resa sig upp och gå vidare.

– Jag är en sådan person som anfaller. Problem löser man genom att anfalla. Jag är så gammal att jag har gjort militärtjänsten där jag gick en befälsutbildning. Det var »Inta kullen!« som gällde. Man satt inte kvar och väntade.

Med det syftar han – som alltid vill göra saker, som alltid vill skapa – på att Konserthuset körde på så gott det gick, genom  en digital lösning med livestreamade konserter och arkivmaterial. Det gav liv och lust igen, han och de andra i huset fick ny energi.

När vi ses har den första »riktiga« konserten precis arrangerats, med coronaanpassning och Stefan Forsbergs optimism är stor. De streamade föreställningarna har nått stor publik och även ny publik och med Region Stockholms fortsatta stöd sitter Konserthuset tämligen säkert i sadeln.

Värre är det för många andra i evenemangsnäringen, den han företräder som ordförande för branschorganisationen Svensk Scenkonst. Paniken är nära bland kulturskapare och arrangörer och tonläget har höjts. Som när Jonas Gardell krävde kulturminister Amanda Linds avgång.

– Läget är enormt bekymmersamt. Kultursverige blöder och man ska komma ihåg att frilansvärlden och institutionerna hänger så tätt ihop. Vi överlever inte utan dem och de överlever definitivt inte utan oss.

Stefan Forsberg är slipad. Han använder sig inte av Jonas Gardells megafontaktik. Han understryker att det är svåra beslut att ta och berömmer inte minst Amanda Lind för att hon har varit väldigt tillgänglig under hela pandemin, men konstaterar att det måste komma ett förtydligande från regeringens håll.

– Någon form av utökning av antalet besökare är helt nödvändig. Det som skulle lösa det för många är att taket höjs stegvis och med framförhållning.

Han lägger till att en möjlighet är att tänka i procentsatser, vilket har föreslagits för ministrar och departement. Då skulle man utnyttja en viss procent av en arenas kapacitet, kanske 30 procent. Vips så skulle Konserthuset kunna ha 500 besökare varje kväll, Globen 3 000 och Friends arena 15 000.

– Då ska du transportera dig, enligt vissa regelverk, till arenan. Barer och pubar har sina regelverk och man kan ålägga klubbar, teatrar och institutioner att sektionera de åskådare som kommer in. Nu behövs det tydlighet och det är bråttom!

***

FAKTA: Stefan Forsberg

Född: 1961.

Bor: I Stockholm.

Yrke: Chef för Stockholms konserthus och för Kungliga Filharmonikerna. Är även ordförande för branschorganisationen Svensk scenkonst. Utbildad trumpetare.

Familj: Gift. Tre döttrar.

Aktuell: Konserthuset i Stockholm har precis börjat med konserter med publik igen. Max 50 personer gäller förstås fortfarande. Vill ha tydliga svar från kulturminister Amanda Lind om vad som gäller framöver.

Åt: Gratinerade cannelloni fyllda med gödkalvsfärs och bladspenat och drack bubbelvatten på stamhaket, Restaurang Mancini i Stockholm.