Content is king när Telia vill köpa en döende kanal

Text:

Toppbild: Fredrik Sandberg/Hossein Salmanzadeh/TT

Toppbild: Fredrik Sandberg/Hossein Salmanzadeh/TT

Telekomjätten Telia vill köpa bland andra tv-kanalerna TV4 och C More. Under nuvarande ägare har Bonnier Broadcasting inte utvecklats like starkt som man väntat sig, men det hindrar inte Telias intresse.

Det ryktas om bud på runt 10 miljarder kronor. Är det billigt? Dyrt? Svårt att bedöma. Klart är att det inte är lätt att driva tv-bolag nuförtiden. Sport, som drar kunder, är svindyrt att köpa in. Porr, som förr drev kundtillväxt, är numera gratis online. Och Hollywoodfilmer på tv, tja ingen vill väl ägna 90 minuter med ytterligare timme reklam när det finns tv-serier utan reklam på Netflix och HBO.

Idén är som tagen från it-hysterin 1999, men faktum är att det lanserades för tio år sedan.

Det är ingen ny idé som Telia i sin ensamhet har kläckt. Tvärtom har strategin anammats av flera internationella operatörer. Till exempel vill amerikanska telejätten AT&T köpa Time Warner, ägare till HBO, CNN samt Hollywoods största filmstudio Warner Bros.

Den rådande logiken är att man måste äga innehållet för att kunna ta mer betalt av kunderna – i AT&T:s fall har det talats om prisökningar på 400 miljoner dollar om året. Affären har ännu inte godkänts av myndigheter och håller just nu på att nagelfaras.

Teleoperatörer har länge varit distributörer men haft aspirationer att röra sig upp i värdekedjan. Någon kanske minns Telias försök att skapa ett eget mobilt internet för att kunna komma åt annonsintäkter. Idén är som tagen från it-hysterin 1999, men faktum är att det lanserades för tio år sedan. Det hela gick sådär innan det i tysthet lades i graven.

Telekomoperatörer har en otacksam position hos kunderna. Lika jobbigt har elleverantörer; de säljer inget unikt, bara infrastruktur som alla tar för given. Kundernas relation till företagen är klen, trots ständiga varumärkessatsningar och dyr reklam.

Som konsument märks teleoperatörernas utsatthet tydligt med lockrop och olika erbjudanden. Och varför ska en kund välja Telia när man kan få en billigare mobilnota hos Tre, Tele2 eller någon annan operatör. Det är ur denna svåra position som Telia vill bryta sig loss. Om Telias kunder kan få se på TV4-program utan reklam – i mobilen, som en del av ett mobilabonnemang. Ja, då kanske man kan tänka sig att betala något mer.

I ärlighetens namn, när tittade du senast på någon av dessa kanaler och tänkte att det här var riktigt bra tv?

Enligt samma logik som bankkunder får bättre låneränta om man lägger fonder, sparande och bankkort hos en och samma bank; motvilligt halas man in och blir totalkund.

Häromdagen bekräftade Bonnier och Telia att förhandlingar pågår, men ännu är inget inte i hamn.

Vad ska man tycka om det? Tja, content is king men har TV4 och C More verkligen något unikt att erbjuda? I ärlighetens namn, när tittade du senast på någon av dessa kanaler och tänkte att det här var riktigt bra tv? Precis.

Deras tv-material dyker snarare upp som ett roligt klipp, delat på sociala medier. Men att titta på tv-kanalerna gör man möjligen bara av brist på alternativ, om ens då.

Att det linjära tittandet är döende bekräftas även av tv-tittarmätningar från MMS. Några enstaka tv-program kanske har möjlighet att överleva och undantagsvis behålla tittarnas uppmärksamhet, men tiden där miljontals bänkar sig varje kväll för att titta 2-3 timmar på linjära tv-produktioner är förbi.

I det sammanhanget kan 10 miljarder kronor för några döende tv-kanaler bli en fasligt hög prislapp, och att härma amerikanska teleoperatörer kan bli en dyr läxa för Telias aktieägare.

Aktiemarknaden har dragit samma slutsats. Telias aktie har under senaste veckan sjunkit i värde med fem procent. Vd Johan Dennelind borde ompröva sina köpplaner.

Text:

Toppbild: Fredrik Sandberg/Hossein Salmanzadeh/TT