Därför får tavlan fortsätta hänga upp och ner
Den världskända tavlan New York City I av den holländske konstnären Piet Mondrian visar sig ha hängt upp och ner i flera årtionden. Trots upptäckten ska tavlan fortsätta att hänga åt fel håll.
Holländaren Piet Mondrian föddes 1872 och betraktas som en av 1900-talets mest betydande konstnärer. I samband med 150-årsdagen av hans födelse skulle konstmuseet i Düsseldorf i Tyskland anordna en jubileumsutställning.
Kuratorn Susanne Meyer-Büser upptäckte då till sin förvåning att en dyrgrip av Mondrian i museets egen samling, New York City I, har hängt upp och ner åtminstone sedan den införskaffades till Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen år 1980.
När Meyer-Büser gjorde research inför utställningen kom hon över ett foto taget år 1944 i konstnärens ateljé i New York efter dennes död. Där står det aktuella konstverket – skapat 1941 – på ett staffli, men hängt upp och ner i förhållande till placeringen på det tyska museet.
Verket är en starkt stiliserad avbildning av Manhattan med dess skyskrapor och raka gator.
– Den tjockare delen av rutnätet ska vara högst upp, som en mörk himmel, förklarade Susanne Meyer-Büser för brittiska The Guardian.
– När jag påpekade det för mina kollegor insåg vi att det var självklart. Jag är 100 procent säker på att tavlan har hängt fel.
Men trots insikten kommer tavlan att fortsätta hänga som den har gjort åtminstone de senaste 40 åren. Skälet är att det finns en risk att de färgglada remsor som rutnätet är konstruerat av och som utgör en bärande del av verket annars lossnar.
Värdet på tavlan i Düsseldorf finns ingen uppgift om, men ett annat av Piet Mondrians karaktäristiska och färgglada rutnät såldes härom året på Christie’s i London för drygt 50 miljoner dollar. Eller 550 miljoner kronor till dagens dollarkurs.
***
Toppbild: Piet Mondrian.