Detox och månpulver
Superfoods. Det är ett så löjligt ord att man egentligen borde lämna det därhän, men sådana petitesser har aldrig hindrat mig. Supermat alltså: råvaror som är så fenomenalt nyttiga att man bör instagramma dem minst en gång om dagen för maximal hälsovinst.
Helst i form av en smoothie eller – enligt det senaste obegripliga infallet från trendsättarna – i en «bowl». Hur nu bowlen skiljer sig från en vanlig skål och hur nu det skulle göra någonting nyttigare är oklart. Gojibär. Quinoa. Chiafrön. Gurkmeja. Kokosvatten. Spirulina. Aloe vera. Fan och hans viktväktarmoster hade inte kunnat drömma ihop en mer bisarr ingredienslista. Eller? Någon som visst kan är skådespelerskan Gwyneth Paltrow, den socialt accepterade ätstörningens främsta postergirl (att ta del av hennes kostråd är att nedsänkas i den totala matpsykosen). Smaka på ingredienserna till hennes frukostsmoothie: mandelmjölk, mandelsmör, vaniljsvampsproteinpulver, maca, ashwagandha, ho shou wu, cordyceps och «månpulver». Det hela låter mest som en övning hos logopeden, men är – enligt vad som står att finna på internet – mer eller mindre riktiga beståndsdelar. Möjligtvis undantaget månpulver, som är totalt hittepå och lämpligt nog säljs svindyrt av Paltrows eget företag. Tillsammans med övriga ingredienser går därför smoothienotan på ungefär 1 800 kronor. Vilket i alla fall borde garantera ett ordentligt uppvaknande. (Vegetarianen Gwyneth är numera skild. Det första hennes före detta make gjorde efter skilsmässan var att börja äta kött igen. Jag finner detta hysteriskt roligt.) Varför bryr jag mig ens? Måste jag vara så förbannat grinig jämt? Ja, det måste jag. Jag ogillar nämligen att människor gör sig till idioter helt i onödan.
Grönkål, denna stackars juldekoration, är förvisso en nyttig grönsak. Men hur blev den trendig? Det har en amerikansk journalist vid namn Eve Turow tagit reda på. Spåren leder till en reklamare som arbetar på uppdrag av «Den amerikanska grönkålsföreningen». Det märkliga är bara att den som ligger bakom föreningen i fråga är reklamaren själv. Varför? Hon gillar grönkål och ville testa en ny sorts kampanj. De amerikanska grönkålsodlarna borde kanske jubla, men är i själva verket rätt förtvivlade – plötsligt är marknaden övermättad av nya odlare. Och snart är grönkålen bortglömd igen, till förmån för nästa hastigt uppseglande Jättenyttiga Grönsak. Begrunda detta nästa gång du surplar din äckliga grönkålsjuice. Trenddieterna fortgår; ändå tycks få människor bli särskilt mycket smalare. Förutom i Anderna förstås, där undernäringen ökar i takt med att den traditionella stapelvaran quinoa nu går på export till en hungrig omvärld. Och i Mexiko har knarkkartellerna blandat sig i avocadoodlandet, eftersom frukten plötsligt har blivit omåttligt lukrativ. Forskningsläget vad gäller hur vi bör äta är så uruselt att dietisterna inte ens kan enas om huruvida ägg är mirakelmat eller dödsknarkgift. Än mindre om hur olika råvaror påverkar kroppen på sikt.
De goda nyheterna är att det finns ett väl beprövat sätt att leva nyttigt: att röra sig mycket och att äta allsidigt av det som finns omkring en i naturen. Lite kött då och då, men mestadels grönsaker. Festmat bara när det är fest. Små portioner. INGET JÄVLA MÅNPULVER. Så har människan av nödtvång levt i många, långa generationer och det har gått alldeles utmärkt. Lev lite tråkigare, helt enkelt. Går det att instagramma? Då är det garanterat inte tråkigt nog.