Ett skepp kommer lastat med öl
Qatar beslutade att förbjuda all öl två dagar före avspark. Nu vill det amerikanska ölmärket Budweiser skänka all överbliven öl till VM-vinnarna.
Toppbild: AP
För tolv år sedan tillkännagav Fifa att fotbolls-VM 2022 skulle spelas i Qatar. Nu är turneringen i gång – och omvärldens politiker och fotbollsfans har plötsligt upptäckt att det finns ett och annat problem med värdlandet. Som exempelvis synen på HBTQ-rättigheter, som krockar med den som blivit standard i fotbollsvärlden (i alla fall i väst). Så har vi dödsfallen bland de migrantarbetare som har byggt arenorna under svåra förhållanden.
Ytterligare andra problem är mer praktiska. Som bekant uppskattar många fans att ta sig en öl eller fem i samband med match. I breda kretsar är öl en integrerad – för att inte säga avgörande - del av fotbollskulturen. Väljer man då att placera VM i ett auktoritärt muslimskt land kommer konflikter att uppstå.
Och två dagar före avspark kom beskedet: Ingen öl omkring arenorna! Som salt i såren kom dessutom beskedet att så kallade hospitality boxes – lyxloger som kostar närmare 250 000 kronor per match – är undantagna från förbudet. Samt i vissa områden för fans, men då till priset 150 kronor för en halvliter blaskig Budweiser.
Det var dåliga nyheter för det amerikanska ölmärket som förvärvat rättigheterna att sälja öl under VM och skeppat dit stora volymer. Men: den enes vinst, den andres förlust. På Twitter publicerade bryggeriet en bild av stora mängder öl tillsammans med beskedet att det land som vinner VM får all överbliven öl. En och annan lustigkurre i kommentarsfältet påpekade att samtliga länder nu har en utmärkt ursäkt för att inte vinna VM.
New Day, New Tweet. Winning Country gets the Buds. Who will get them? pic.twitter.com/Vv2YFxIZa1
— Budweiser (@Budweiser) November 19, 2022