Fichtelius: Baksmälla i det fina auktionshuset – men vem äger tavlan?

Text:

Släng er i väggen Bindefeldgäster! Strandparty i Israel med toppolitiker är ingenting mot hur politikerna kunde festa på 80-talet på Vin & Sprit. Att hamna i styrelsen för det statliga inköpsbolaget för alkohol var det häftigaste uppdrag en politiker kunde få. Champagneresor, vinslott, fester och överdådiga middagar hörde till. När till exempel företagets amerikanske agent Michel Roux fyllde 50 ordnades fest i fjällvärlden. En stor bar skars ut i ett väldigt isblock som flögs med helikopter upp på fjället, så att spriten kunde serveras extra kall. Styrelse eller ledning för Vin & Sprit var en eftertraktad belöning för politiker. Det gick dessutom strålande för bolaget, inte minst med vodkaförsäljningen sedan man lanserat Absolut med hjälp av amerikanska popkonstnärer.

Andy Warhols stora Absolutmålningar är ikoniska. En av dem hänger numera på Spritmuseum på Djurgården i Stockholm. Konstsamlingen med världsberömda konstnärers vodkamålningar blev kvar i Sverige när Vin & Sprit såldes till franska Pernod Ricard 2008. Efter en riksdagsmotion av Leif Pagrotsky undantogs samlingen med 900 unika konstverk från försäljningen och konstverken ägs därför av den svenska staten.

Men alla konstverk hamnade uppenbarligen inte på museum. Som en konstnärlig världssensation har nu ytterligare en Absoluttavla av Andy Warhol dykt upp på marknaden. Ett »återupptäckt« verk som »kommit« till Sverige. Uppsala Auktionskammare har med stor marknadsföring och försäljningsturné i USA gjort ett stort nummer av att man ska sälja sin hittills dyraste tavla. Oljan med en blå vodkaflaska har ett utropspris på 15 till 20 miljoner.

Men var kommer den ifrån, hur »upptäcktes« den och vem är egentligen den rättmätige ägaren till denna sensationella och högst dyrbara tavla?

Säljaren är en familj, arvingarna till Vin & Sprits nyligen avlidne förre vice vd Curt Nycander. Han var den höge tjänsteman i det statliga bolaget som arbetade med lanseringen av Absolut Vodka, och höll i kontakterna med bolagets amerikanske agent, Michel Roux, mannen som fick det fina födelsedagsfirandet.

Den 9 juni 1985 förde denne Michel Roux med sig en stor papprulle med en hoprullad oljemålning i första klass på Flight SK 902–09-June 1985-JFK/Stockholm. Detta framgår tydligt av informationen på den bevarade papprullen med den nu »återupptäckta« målningen av Andy Warhol. Men tavlan hamnade inte hos Vin & Sprit, den hamnade – oklart hur – hemma hos företagets vice vd Curt Nycander. Där blev den liggande i sin rulle i 35 år, för att plötsligt »återupptäcktas« inför försäljningen. Men enligt Uppsala Auktionskammare har familjen hela tiden vetat om att den haft en Warholmålning i en rulle.

Den svåra frågan är förstås hur en tjänsteman i ett statligt bolag kommit i besittning av denna värdefulla tavla. Har han köpt den? I så fall till vilket pris? Har han fått den? I så fall varför – och av vem? Av konstnären eller agenten? Eller hör tavlan egentligen till svenska staten?

Fullkomligt självklara frågor inför försäljningen av ett av Sveriges dyraste konstverk någonsin. Men auktionsfirman har inga svar. Vd för Uppsala Auktionskammare Magnus Bexhed säger till Fokus att detta var frågor man förgäves försökte undersöka. Ändå åtog man sig i hård internationell konkurrens försäljningsuppdraget, och inledde den stora pr-kampanjen. »Nyheten« om den sensationella upptäckten lanserades i slutet av september.

Fredagen den 20 september skrev Karin Grundberg Wolodarski en artikel i Dagens industri om den »hemliga« Warholtavlan och undrade »hur den tidigare vice vd:n för det statliga spritbolaget, Curt Nycander, gick till väga när han införskaffade tavlan«.

»Vi kommer aldrig att få svar på detta«, citeras Uppsala Auktionskammares vd Magnus Bexhed i DI.

Men det hindrade honom uppenbarligen inte från att försöka sälja konstverket. När jag ringde Magnus Bexhed måndagen den 23 september ringer jag till och undrar hur säljaren hade fått tag på tavlan. Finns det möjligen några frågetecken kring oegentligheter eller korruption? Vem är tavlans rättmätige ägare?

Magnus Bexhed säger att det är relevanta frågor och lovar att återkomma senast dagen därpå. Men han ringer inte tillbaka. I stället låter Uppsala Auktionskammare på tisdag eftermiddag, via lokala medier i Uppsala, meddela att den planerade försäljningen är inställd. Nu heter det att säljarna vill ha »tid att följa upp vissa uppgifter om tidigare ägandeförhållanden«.

Den planerade USA-turnén ställs omedelbart in, och alla historier om tavlan på webben plockas bort. Baksmällan lägger sig över det fina auktionshuset. Men vem äger tavlan?

Text: