Grattis, Posten! En nöjd kund!

Äntligen får Postnord höra att de är pålitliga – men kanske av fel anledning?

Text:

Toppbild: TT

Toppbild: TT

I decennier har Posten – eller Postnord som bolaget heter sedan 2009 – fått stå som en symbol för försämrad samhällsservice. Först lades postkontoren ned och därefter utdelningen nästa dag i hela landet. När hörde du senast någon använda uttrycket ”som ett brev på posten” för att beskriva något som fungerat friktionsfritt? Och när berömde du själv senast Posten? Men plötsligt händer det!  

”Postnord är väldigt pålitliga. Jag tycker de sköter sig bra”, hördes en röst i Sveriges radios granskande program Kaliber häromdagen. Den tillhörde en kund som har använt sig av Postnords tjänster i nio år och som kallar bolaget för ”sin mest pålitliga partner”. Den nöjda kunden – som är i är i fyrtioårsåldern och lever ett vanligt familjeliv med jobb, lägenhet och familj i Västsverige – tyckte också att Posten slår sina konkurrenter på fingrarna när det gäller leveranssäkerhet. 

Jo förresten, en sak till. Kalibers granskning gjorde med anledning av en ny lag som ger postombud rätt att slå larm om narkotika i brev och paket. Men granskningen visade att av hundra postombud i Västsverige hade hälften inte hört talas om förändringen och antalet anmälda försändelser är hittills mycket lågt. Polisen tror att det årligen levereras omkring 1 miljon försändelser med droger via Posten, motsvarande 4000 per veckodag. Och den nöjda kunden – som kallas för ”Johan” i radioinslaget – är knarklangare.

”Alla jag känner vet vad jag gör, förutom mamma”, säger “Johan” också till Kaliber.  

***

Text:

Toppbild: TT