Köp gärna bilen – men inte aktien
Det som var tänkt att lyfta Volvo till skyn har i stället blivit ett sänke och gjort aktien till den kanske sämsta stora noteringen i Stockholm sedan Telia.
Toppbild: TT
Den lyckligaste dagen i mitt liv – bortsett från när barnen föddes – inträffade för kanske tio år sen. Det var när jag skänkte bort bilen, en gammal BMW som hade följt med i en skilsmässa och som kostade minst 50 000 konor om året att hålla rullande, trots att den knappt användes. Slut med p-böter, oändligt sökande efter parkeringsplats, sena förflyttningar inför städnätter, däckskiften mellan säsongerna, besiktningar, trängselskatter, höga försäkringspremier och svindyra verkstadsbesök. Halleluja!
I stället blev jag kund i Volvos bilpool varpå hushållets transportkostnader minskade med säkert 70 procent. Och som en sidoeffekt upptäckte jag vilken förändring Volvo hade genomgått. Bilar har aldrig intresserat mig annat än som medel att ta sig mellan A och B, men till och med jag förstod att Volvo Cars hade spottat upp sig rejält sedan kinesiska Geely tog över driften från Ford några år tidigare. Insikten ledde också till ett längre hyllningsreportage i det affärsmagasin jag redigerade dåförtiden. När det blev dags för Volvo Cars börsnotering några år senare var vi många som svalde storyn om Volvos förvandling till en modern bilproducent i elbilsrevolutionens framkant. Så jag köpte några aktier.
Investerarens första lag lyder: skilj mellan bolaget och dess aktie. Ett företag kan vara hur välskött och lönsamt som helst, men om förväntningarna på den framtida utvecklingen är för högt uppskruvade kan aktien ändå vara övervärderad.
Inför noteringen drog Volvo Cars slugt nytta av den hajp runt Tesla som rådde 2021. Volvo tryckte upp sin egen värdering genom att lägga in ett stort delägande i elbilbolaget Polestar i balansräkningen. Men efter upprepade besvikelser är Polestar i dag i det närmaste konkursvärderat på börsen i New York. Det som var tänkt att lyfta Volvo till skyn har alltså i stället blivit ett sänke och gjort aktien till den kanske sämsta stora noteringen i Stockholm sedan Telia.
Investerarens andra lag lyder: behåll aldrig en dålig aktie. Så för att inte bryta mot även den sålde jag efter ett tag aktierna i Volvo Cars med förlust. Det kändes nästan lika bra som att göra sig av med den där gamla BMW:n.
***
Läs även: Är det här en kinesisk Lehman Brothers?