Kristus som potatischips?
Det italienska chipsföretaget Amicas reklamfilm föll inte i god jord hos katolska tittare.
Toppbild: Skärmdump från reklamfilmen
I ett kloster, till tonerna av ”Ave Maria”, förbereder sig nunnorna för att ta emot nattvarden. Som av en händelse är det slut på oblater. Abbedissan får idén att fylla på med chips i stället. Det slutar med att hon vräker i sig hela påsen.
Men det är förstås inte på riktigt. Bara ett chipsföretag som gjort en reklamfilm. Och många blev arga. Det blev reklammakarna varse efter att katoliker rasat mot filmen, rapporterar Guardian. I Italien kan man skoja om mycket, men inte om allt.
Reklamen visades på Italiens största kommersiella tv-kanal och den krispiga strategin hos reklamarna föll alltså inte i god jord: “Kristus har blivit reducerad till ett potatischips. Förödmjukad och förlöjligad som för tvåtusen år sedan”, skrev den katolska tidningen Avvenires ledarsida.
Lorenzo Marini Group, som ligger bakom reklamen, menar att den riktade sig till en yngre målgrupp med “brittisk ironi”. Det hindrar inte den katolska tv-föreningen Airat från att kampanja: ”Stoppa reklamen omedelbart!” De menar att filmen “kränker känslorna hos miljoner praktiserande katoliker”. Återstår att se om reklamen kommer att fortsätta sändas eller om den dras tillbaka på grund av den starka kritiken från katolska tittare och företrädare för kyrkan.
Chipsmakarna är säkert nöjda med publiciteten. När Guardian försökte nå dem via telefon för en kommentar möttes de av ljudet av knastrande chips och givetvis: ”Ave Maria.”