Låtsasundervisning i ”sommarskolan”

Den svenska skolan lider av en rad systemfel, ett är de så kallade lovskolorna.

Text:

Toppbild: TT

Toppbild: TT

Ibland funderar jag över vilket av Sveriges samhällsproblem som är störst och alltså viktigast att åtgärda. Gängkriminaliteten? Vårdköerna? Migrationsfrågorna? Långtidsarbetslösheten? Elförsörjningen kanske? Eller tågeländet? Bostadskrisen möjligen. Ja, det finns mycket att välja mellan och svaret varierar lite med dagsformen. Men om jag försöker höja blicken och tänka mer på vad som vore bra för landet, och mindre på mitt eget kortsiktiga välbefinnande, så finns en fråga som jag menar är helt avgörande för Sveriges konkurrenskraft och välfärd på sikt, nämligen skolan. I mitt huvud utgör den samhällets intellektuella infrastruktur och är viktigare än alla järnvägar, hamnar, flygplatser, mobilmaster och fibernät tillsammans. För vad ska vi med hårdvaran till om det inte finns människor som kan bygga, operera, underhålla och utveckla den?  

Att skolan inte levererar det vi måste kräva framgår av både de sorgliga Pisa-resultaten och det hårresande faktum att 18 procent av eleverna går ut nian utan godkända betyg och därför inte kan söka vidare till gymnasiet. Men att ställa diagnosen är lätt, att bota sjukdomen betydligt svårare. För skolan har i dag en rad systemfel som måste åtgärdas. Ett är den låga kvaliteten på lärarutbildningen. Det tar professorn och utbildningsdebattören Inger Enqvist upp i sitt färska avsnitt av podden Tala ut, bara för prenumeranter på Fokus sajt eller i nyhetsappen. 

Ett annat är att skolan har blivit en marknadsplats där elevernas skolpeng utgör jetonger i ett cyniskt spel mellan skolorna. Resultatet har bland annat blivit betygsinflation då skolorna marknadsför sig genom att sätta omotiverat höga betyg, samt att de placerar underkända elever i så kallade lovskolor, en låtsasundervisning i turbofart där dessa på några dagar ”läser upp” betygen till godkänt. 

Mycket har gått galet i det här landet de senaste decennierna och vi saknar som sagt inte ”utmaningar”. Men att politikerna med öppna ögon har förvandlat skolan till ett lågpresterande geschäft är något av det jag har svårast att förlika mig med. 

***

Text:

Toppbild: TT