Nu har även Socialdemokraterna upptäckt vertikala filmer
Toppbild: TT
I en skejtpark någonstans i Manchester står Ardalan Shekarabi och filmar sig själv med mobilen hållen vertikalt. Han talar direkt och personligt, kritiken mot Sverigedemokraternas politik för löntagare är tydlig och han uppmanar sina följare på Twitter: »Sprid denna kunskap så alla vet vilket val de gör.« Fyra dagar senare lades ytterligare två videor upp på sociala medier. Den ena om en utredning om pensionssystemet, den andra om spelreklam. Ett nytt mönster börjar uppstå i Socialdemokraternas kommunikation.
Personliga inlägg från Shekarabi har vi sett tidigare – senast när S bäddade för en ny linje i migrationspolitiken – men videoformatet är nytt, i alla fall för det partiet.
Den stora frågan är dock: varför har det tagit sådan tid för det vertikala att användas i svensk politik?
Trenden med vertikal video är något som tech-företag och marknadsförare pratat om i flera år. På South by southwest, en av världens störta mediafestivaler har vertikal video länge varit ett av det absolut hetaste samtalsämnena och 2015 fanns en vertikal biograf på festivalen.
Med tanke på hur lång tid det tog för Socialdemokraterna att nappa på formatet är det föga förvånande att ett annat svenskt parti var snabbare på bollen. Stående bild, direkt tilltal, attackerandes ett enskilt partis politik och en uppmaning: »Gå tillbaka till vallokalerna och ändra er röst!« Jimmie Åkessons strategi för att locka KD-väljare inför EU-valet klingade bekant.
Kanske är det väldigt medvetet från Socialdemokraterna. De tappar »Blå Bjarne« (som blue collarväljaren kallas i Danmark) till SD, så varför inte sno sin största konkurrents strategi? Om inte annat så är det väldigt komiskt hur S, trots sitt fördömande av Sverigedemokraternas politik välljer att följa dem på en helt annan punkt.