Piggelin i plugget ska promovera pantade

Text:

Toppbild: Wikicommons

Toppbild: Wikicommons

Fyra vetenskapliga organisationer i Storbritannien har publicerat en rapport som visar hur man kan göra skolundervisningen mer jämlik. Utgångspunkten är att det finns en tydlig skillnad mellan de elever som har med sig förkunskaper hemifrån och de som inte har det. Förslagen som organisationerna tagit fram är avsedda för undervisning på mellanstadienivå och målet är att när eleverna går ut mellanstadiet ska de ha lika förutsättningar och en stabil grund att stå på när de kommer till de högre årskurserna. 

Idéerna som gruppen tagit fram är kreativa, och det är här isglass kommer in i bilden: “Att ta med sig isglassar till lektionen är ett både billigt och effektivt sätt att förklara hur temperaturskillnader fungerar, som alla barn oavsett bakgrund och studievana kan relatera till och sätta in i ett vetenskapligt sammanhang.” Det menar Aylin Ozkan, verksam vid Royal Society of Chemistry och en av de som ligger bakom undersökningen. Den sköna och avslappnade undervisningen stannar inte vid isglass. I rapporten föreslås även skolämnen som: “hänga i trädgård”, “odling” och “brödknådning”. 

Oavsett hur rapporten tas emot av engelsmännen låter det redan som den perfekta skolmiljön för föräldrar som vill att deras barn ska få käka glass på veckodagarna och lukta på blommor. En ny friskoletrend kan vara under uppsegling. Å andra sidan finns redan Waldorfskolan och vad fluortanten säger är en annan fråga. 

Text:

Toppbild: Wikicommons