Svensk lag hindrar inte islamisk polygami 

Den religiöst präglade marknaden för polygami är i högsta grad levande i Sverige.

Text:

Toppbild: Mark Baker / AP

Toppbild: Mark Baker / AP

Det är förbjudet att vara gift med flera. Men fenomenet polygami existerar i högsta grad ändå här. Det beror inte på den svenska lagen, utan på den islamiska.  

Många framhärdar i att islam bara är religion och trosfrågor, men när det gäller det här med en mans rätt att ha flera fruar klingar det påståendet orent. För trots att svensk lag inte erkänner mer än ett äktenskap åt gången ingås i islams namn religiösa polygama äktenskap på löpande band. Bortsett från vad det betyder för kvinnorna skapar det också mer oreda för samhället än vad man kan tro. 

Detta är en argumenterande text. Alla åsikter är skribentens egna.

Svenska myndigheter måste hantera polygamins konsekvenser i en uppsjö frågor. Några gäller offentligt stöd, till exempel ekonomiskt bistånd, underhållsstöd och bostadsbidrag, och andra tillämpning av straffbestämmelser och regler där en närstående ska identifieras – till exempel vid kvinnofridsbrott och familjerätt. 

Inom islamisk lag, sharia, har en man rätt att gifta sig med upp till fyra fruar förutsatt att han behandlar dem rättvist och har ekonomiska förutsättningar. En genomgång av rättspraxis visar att just det senare inte tycks efterlevas särskilt strikt – möjligen beror det på en förväntan på det generösa svenska välfärdssystemet. 

Så här rörigt kan det vara för domstolar och myndigheter. 

En ung somalisk kvinna ansöker om underhållsstöd, eftersom pappan inte betalar för barnen. Hon och fem barn, alla födda i Somalia, kom till Sverige för några år sedan. Trots att pappan hela tiden bott här registrerades de retroaktivt som gifta från 2003. Men då hade han tio år tidigare redan ingått äktenskap enligt islam med en annan kvinna. Det registrerades här 2009. Med den kvinnan hade mannen fått nio barn, alla födda i Sverige, parallellt med de fem som den andra frun födde i Somalia, innan hon kom hit. Skilsmässor och ansökningar om ekonomiskt bistånd avlöser därefter varandra, och myndigheter och domstolar försöker bringa reda i de äktenskapliga turerna. Trots att de olika relationerna är avslutade på svenskt papper, leder oförsiktiga uttalanden om ”min familj”, ”min andra fru” och liknande till slutsatsen att de alla fortfarande faktiskt har en sådan relation (enligt islam) att de ”i underhållsstödsrättslig mening” ska anses vara sammanboende. 

En syrisk man uppger oblygt för kommunen och domstolen att han är gift med tre namngivna kvinnor. De ansöker alla om bistånd enligt socialtjänstlagen och ger in hyresavier för flera bostäder. ”Det är ett demokratiskt land och de har rätt att bo var de vill”, slår han fast i ansökan. När kommunen skulle bedöma hur de tre olika äktenskapen, ett svenskt och islamiskt och två islamiska, skulle ses mot lagens ”lever under äktenskapsliknande förhållanden” tog den det ovanliga greppet att se mannen och hans tre fruar som ett hushåll. 

I ett infekterat vårdnadsmål berättar en kvinna att hon är en av mannens tre fruar och att inte bara våldet utan också hans kringflackande boende mellan dem är ett problem för umgänget med barnen. I ett annat talade det till kvinnans fördel att inte bara hon utan också mannens andra fru hade placerats på ett skyddat boende. 

Den religiöst präglade marknaden för polygami är i högsta grad levande i Sverige. I islamiska äktenskapsgrupper på Facebook finns mängder av kontaktannonser där gifta män söker fler fruar. Det gör det också på datingsajter. De kan se ut så här: ”Man 39 år, egen företagare i Malmö. Är gift i ett problemfritt äktenskap men har ett legitimt behov av en andra fru. Söker en praktiserande kvinna som bär hijab och täckande klädsel och som uppskattar kvinnans roller i hemmet i enlighet med islam”.  

I moskéer talar imamer och predikanter av alla de slag om mannen, följt av fruar i plural. Det är inte ovanligt att de under föreläsningar uppehåller sig vid problem som kan uppstå i polygama äktenskap och lägger då ofta fokus på hur kvinnor ska undvika svartsjuka. 

En sådan imam fick asyl i Sverige eftersom hans engagemang i Muslimska Brödraskapet hade skapat problem i hemlandet Egypten. Det hindrade inte att han snabbt hamnade i ledningen för en av Malmös större brödraskapsmoskéer. Imamens fru hade fått uppehållstillstånd genom anknytning till honom. Och senare dök ännu ett anknytningsärende till honom upp. Med ytterligare en hustru.  

Det är mycket som måste ordnas upp i vårt land. Det här är en sådan fråga. 

***

Text:

Toppbild: Mark Baker / AP