Är det här århundradets fotografi?
Vi har sett dem så många gånger att vi till vardags har slutat att häpna över storheten i dem. Ändå, ibland, går det fortfarande att övermannas av storslagenheten i fotografierna av hur en människa blir till, först som foster, och så småningom det ofödda barnet, fotograferade i sina fosterhinnor. Elva av Lennart Nilssons prenatala bilder från femtiotalet, som senare blev till den internationellt bästsäljande boken ”Ett barn blir till”, ställdes nu i november ut på konstmässan Paris Photo, på Grand Palais i Paris, och gjordes därmed för första gången tillgängliga för köp. Utställningen visades ursprungligen på Stene Projects Gallery i fjol.
”Med hjälp av ett cystoskop fångar han tusentals embryon på bild, rymdlika kosmonauter som svävar i viktlöshet i sina fostervattensbubblor”, beskriver den franska konstsajten Beaux Arts de häpnadsväckande bilderna.
Bilder av livet, som bisarrt nog samtidigt är bilder av döden. Alla foster utom ett kommer från graviditeter som gått snett och lett till missfall eller som avbrutits. Tekniken medgav inte att fotografera levande foster i sin helhet inne i den trånga livmodern. Det hindrar inte att bildserien i sin helhet visar ägget, spermiernas, embryots och fostrens gradvisa utveckling till det färdiga spädbarnet, steg för steg-skapelsen av en egen individ.
I en krönika i går lyfte The Guardians Charlotte Jansen särskilt fram bilden på ett 18 veckor gammalt foster som tycks sväva i fostervatten mot en svart fond som påminner om universums svarta natt, - suggestivt väcks den eviga frågan om skapelsen och var allting egentligen kommer ifrån - och frågar sig om det inte är det främsta fotografiet från hela 1900-talet. Både i kraft av sin skönhet och av fotografens visionära arbete, som bidrog med så mycket kunskap.
Som blivande mamma har jag själv, likt horder av blivande föräldrar i stora delar av världen, suttit och längtat, och försökt att föreställa mig vad som var på väg att hända mig, genom att bläddra sida för sida genom boken ”Ett liv blir till”, allteftersom de fyrtio veckorna förlöpte.
Lennart Nilssons arbete har använts i många politiska sammanhang, sedan bilden ”Foetus 18 Weeks” första gången visades på omslaget till Life Magazine år 1965. Han var själv förfärad när han insåg att de faktiskt missbrukades i politiska syften, bland annat av extremistiska abortmotståndare. Själv hade han aldrig avsett annat än att visa hela mänskligheten dess ursprung, en fotojournalistisk strävan att förklara och berätta. Insikten att bilderna användes som politiska slagträn ledde till att han på 1980-talet förbjöd återpublicering av bilderna. Strax före sin död sammanställde han den svartvita bildserie som nu börjat sin vandring genom olika utställningar.