Den nya folksporten

Text: Thomas Arnroth

Bild: Scanpix

För femton år sedan samlades 40 ungdomar i en skolmatsal i Malung för att spela datorspel. Dreamhack var fött och sedan dess har festivalen tre gånger slagit världsrekordet i lokalt nätspel, så kallat LAN-spel. Den senaste noteringen är från 2007 med 11 060 spelare.

– Det här är det mest konkreta beviset på att vi verkligen är unika i vårt dator- och spelintresse i Sverige. Det är här du hittar dem som kommer att bygga de nya spel- och it-företagen, jag lovar, säger festivalgeneralen David Garpenståhl.

Årets Dreamhack startar nästa vecka och förväntas locka ungefär 18 000 ungdomar. Den höga siffran förklaras av att festivalen numera även lockar med konserter, spelmässa, filmfestival och andra sidoarrangemang – däremot beräknas ungefär lika många som tidigare delta i spelandet.

Tillväxten gör att Dreamhacks dagar på Elmiamässan i Jönköping kan vara räknade.

– Det är ingen hemlighet att vi slagit i taket där, säger Garpenståhl.

Det tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel beskrev i somras festivalen som ett digitalt Woodstock, minus drogerna och leran. Det är en ganska fantastisk utveckling sedan 1994.
– Egentligen handlar det nog bara om att vi gjorde rätt sak i rätt tid. Och att vi inte stagnerat utan utvecklats vidare, säger Kenny Eklund, 31 år.

Egentligen startade han och barndomskompisen Martin Öjes det hela redan 1991. Då gick de i högstadiet och ordnade kompisträffar hemma hos varandra. Nätverk för att koppla ihop datorerna fanns inte, inte heller internet och därmed inga onlinespel att mötas i.

– Vi satt helt enkelt och programmerade och tävlade i att göra bästa demoprogram. Datorerna var ju så svaga att utmaningen mest bestod i att utnyttja tekniken maximalt. Skulle man skicka något mellan datorerna fick man gå med en diskett, säger Kenny Eklund.

En snabbspolning fram till 2009 ger inte bara bilden av hur själva Dreamhack vuxit från kompisträff till världens största datorspelsfestival, det ger också en av ganska få konkreta bilder av vad internet är och vilken framstående position Sverige har i spel- och internetvärlden.

– Att Dreamhack finns just i Sverige är ingen tillfällighet. Vi ligger långt fram tekniskt, har länge haft bra internetuppkoppling och vi spelar mycket spel här. Det hänger säkert samman med kylan och mörkret också, jag har svårt att tro att vi skulle vara lika duktiga om vi haft Italiens klimat, säger Garpenståhl som sedan 2006 äger Dreamhack tillsammans med Robert Ohlén.

Uppgifter om hur många svenskar som spelar spel online eller använder onlinetjänster som Microsofts Xbox Live eller Sonys Playstation Network publiceras i princip aldrig. Däremot har Microsoft uppgett att den svenska närvaron på Xbox Live är bland de högsta i världen per capita. Och företaget Blizzard, som gör onlinespelet »World of Warcraft« som tillsammans med Counterstrike är det mest spelade på Dreamhack, säger att genomslaget här ligger i världstoppen.

Det är orsaken till att Blizzard i år kommer från USA med 40 datorer och specialvisar sina kommande produkter »Starcraft II« och »World of Warcraft«-spelet »Cataclysm«. Vissa delar av spelen har världspremiär i Jönköping.

Ett annat tecken på svensk spelentusiasm är svenska spelares dominerande ställning inom den så kallade e-sporten, alltså proffsligorna där man tävlar i bland annat »Counterstrike«. Helsvenska lag som SK Gaming, Fnatic och tidigare Ninja in Pyjamas är e-sportens Barcelona och Manchester United.

Enligt siffror från intresseorganisationen Dataspelsbranschen är dessutom Sverige en av världens fem viktigaste spelnationer, sett till folkmängden.

– Dreamhack visar hur utbredd och stor användarkulturen är här, säger Pär Strömbäck som är talesperson för Dataspelsbranschen.

För den som gillar tv är det ett enormt stort steg från att ligga hemma i soffan och titta till att själv göra tv. Steget mellan att vara spelare och att själv påverka spelet är däremot kort, konstaterar Per Strömbäck.

– Spelarna gör ju kläder och hus i The Sims eller bygger egna banor i Little Big Planet. På så sätt finns det en långsiktig koppling mellan alla tusentals dataspelare på Dreamhack och svensk spelindustri.

Nu ska Dreamhack gå på export. Festivalen är en av sponsorerna till den svenska paviljongen på världsutställningen i Shanghai. David Garpenståhl har redan varit där ett par gånger för att hitta samarbetspartners till en Dreamhackfestival nästa år. Ett resultat är att Jönköping får besök av hel kader potentater och affärsmän från Shanghai under årets Dreamhack.

Efter nyår flyttar Garpenståhl till Singa­pore, där ett Dreamhack ska hållas 2010. För att spänna bågen ytterligare planeras även en festival i Texas.

– Man lever ju bara en gång, så det är lika bra att ha kul och testa saker. Jag tror ju helt ärligt att det inte finns någon gräns för hur stort det här kan bli.

Spelvärldens Wimbledon
E-sport är i dag en splittrad värld utan något enande organ som godkänns av alla. Det påminner lite om boxningen, där flera förbund och organisationer konkurrerar om vem som korar mästaren.

Det finns proffsserier och turneringar med stora prispengar. Ett tiotal av de mest framgångsrika i världen är svenskar. De svenska lagen är framför allt framgångsrika i spelet »Counterstrike«.

Dreamhack arrangerar flera e-sportturneringar under sin festival. Målet är att tävlingarna i framtiden ska få en ställning motsvarande Wimbledon i tennis.

I år har e-sportare från 15 länder kvalat in till turneringen i Jönköping. Förutom från Europa kommer spelare från Kina, Malaysia, Singapore och Sydafrika.
Nästa år räknar Dreamhack med att genomföra kvaltävlingar i totalt 50 länder.

Ingen fettfälla
En enkät av Ungdomsstyrelsen från 2007 visade att det inte finns fog för skräckbilden av att unga som spelar mycket spel blir mer överviktiga, sjuka eller mindre sociala än dem som inte spelar. Även högfrekventa spelare tränade och höll sig i form lika bra som gruppen som inte spelade alls. Man var också lika politiskt aktiv och inte mer sjuk än andra. Spelarna drack dessutom mindre alkohol.

Fakta | Så har Dreamhack vuxit

1995
Deltagare: 80
Var: Skolmatsal, Malung
Bredbandsuppkoppling: Ingen

1996
Deltagare: 120
Var: Skolmatsal, Malung
Bredbandsuppkoppling: Ingen

1997
Deltagare: 750
Var: Kupolen, Borlänge
Bredbandsuppkoppling: 4 Mbps

1998
Deltagare: 1 800
Var: Kupolen, Borlänge
Bredbandsuppkoppling: 4 Mbps

1999
Deltagare: 3 000
Var: Kupolen, Borlänge
Bredbandsuppkoppling: 20 Mbps

2000
Deltagare: 3 000
Var: Kupolen, Borlänge
Bredbandsuppkoppling: 20 Mbps

2001
Deltagare: 5 000
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 1 Gbps

2002
Deltagare: 5 000
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 1 Gbps

2003
Deltagare: 5 000
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 1 Gbps

2004
Deltagare: 5 200
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 1 Gbps

2005
Deltagare: 7 500
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 5 Gbps

2006
Deltagare: 10 600
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 5 Gbps

2007
Deltagare: 12 800
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 40 Gbps

2008
Deltagare: 14 000
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 20 Gbps

2009
Deltagare: 18 000
Var: Elmia, Jönköping
Bredbandsuppkoppling: 20 Gbps

Fakta
Mbps står för megabyte per sekund, Gbps står för gigabyte per sekund. Det är mått på hastigheten i bredbandsuppkopplingen. 20 Gbps är lika mycket bredband som hela Singapore har. 40 Gbps, som Dreamhack uppnådde 2007, är tillräckligt för att alla människor i hela världen ska kunna prata i telefon över internet samtidigt, eller för att 2,5 miljarder människor ska kunna spela »World of Warcraft« samtidigt.