Dokusåpans revansch
Drygt fyra miljoner svenskar satt bänkade i tv-sofforna framför Melodifestival-finalen förra våren. Programmet har blivit en tre månader lång folkfest. Och i helgen drar spektaklet – som lockar i särklass flest tittare – i gång igen. Under tiden förbereder sig tv-kanalerna för höstens utbud. Produktionsbolagen pitchar, presenterar, idéer för fullt. Vad ska lyckas dra tittarna?
Kanalernas specifikationer är hemliga, vissa skickas inte ens per e-post utan dras muntligt för produktionsbolagen. Fokus har ringt runt för att undersöka hur den närmsta framtidens tv kommer att se ut.
I vår återuppstår »Expedition Robinson« på TV4 efter att ha legat i malpåse sedan 2005. Nylanseringen kommer att följas med stort intresse och om satsningen går hem kan det bli startskottet för ett nytt tidevarv dominerat av konstruerad reality-tv. Men det är inte bara Robinson-effekten som kommer att påverka framtidens utbud. Lågkonjunkturen påverkar också.
Förra gången Sverige gick in i en period av låg tillväxt och hög arbetslöshet under 90-talet blev kanalerna tvungna att producera mycket tv för lite pengar. »Big Brother«, »Baren«, »Farmen« och »Popstars«, vanliga människor med kryddad verklighet var den perfekta lösningen utan kostsamma manusförfattare och skådespelare. Dyra dramaserier och så kallade »blankt golv-program«– musik och underhållningsproduktioner – var under den här perioden i princip döda.
Dramagenren har sedan dess haft det svårt att komma igen, men underhållnings-tv växte sig snart starkare igen när ekonomin gick bättre.
I dag ser vi TV4:s kassako »Let’s Dance« köra sin fjärde säsong och SVT:s »På spåret« lockar både unga och gamla tittare. Långkörare, guld värda för kanalerna, som ofta börjar dra tittare när några säsonger redan är avverkade.
– Vanans makt är alltid störst. Vi älskar att titta på tv och vi älskar att veta vad som kommer att hända, menar Hannah Widell, utvecklingschef på Mastiff.
»Mullvaden« och »Trälen« var de sista satsningarna på konstruerad reality-tv i Sverige, sedan dog formatet med spelregler, utröstningar och pakter. Tittarsiffrorna dalade. Men dokusåpan levde kvar i en mjukare variant som präglades av mer värme och verklighetsförankring. Under tiden har program i det hårdare formatet som »Expedition Robinson« fortsatt på många håll internationellt. I USA går nu »Survival« för sin sjuttonde säsong.
– Där kan man inte komma igen, den har gått sista vändan. Snarare kan det bli något av en ny skandinavisk trend, säger Hans Engholm som är kreativ chef på produktionsbolaget Eyeworks svenska avdelning.
Han är nyss hemkommen från USA och menar att det internationellt råder en otroligt rädd stämning just nu. Om kanalerna ska satsa på något nytt, måste det vara billigt. På den svenska marknaden har produktionsbolagen märkt att det blir allt svårare att få in nya program eftersom kanalerna är försiktiga med att byta ut format som fungerar.
En trend som ändå letat sig in i Sverige på senare år är de en smula galna japanska lekprogrammen. Anders Knave, programdirektör på MTG Media som äger TV3, TV6, Kanal 8 och ZTV, tror att de kommer att hålla sig kvar och resultera i att även de svenska underhållningsprogrammen tillåter sig att bli lite mer »crazy«.
– Vi har ju sett att kändisar som leker går bra, säger han.
Även livsstilsprogram där antingen bostäder eller människor renoveras blir en fortsatt hit. Förändringen i framtidens utbud ligger i att återigen minska på drama och addera reality och dokusåpor. Anders Knave spår att de kommer bli lite spetsigare än dokusåporna som går nu, men inte fullt så exploaterande som programmen var på 90-talet.
– Både kanalerna och publiken har mognat.
Han är tveksam till att konkurrentens nya »Expedition Robinson« kommer att bli en jättesuccé eftersom konceptet är över 10 år gammalt – nord mot syd på en exotisk ö. För att lyckas med en nylansering av konstruerad reality som format, krävs något nytt som gör det hett. »Big Brother« dog på grund av uttröttningseffekten, menar Anders Knave. Man kan inte använda samma format och spelregler för många gånger utan att det förlorar autenticitet.
Tvärtom, tycker Jakob Hansson som är utvecklingschef på produktionsbolaget Titan. Han menar att det finns potential i människors nostalgi, vilket underlättar för kanalerna eftersom trenden just nu är att plocka upp äldre starka format som en del i oron över lågkonjunkturen. Och många som följde »Expedition Robinson« är nyfikna. Det kommer att märkas, i alla fall initialt.
– Att vi inte har sett det på ett tag har skapat ett sug bland publiken. Vi vill ha den sortens program igen, konstaterar han.