Dyrkad monstermoder
Michael Jackson är död och Madonna har framtiden bakom sig. I detta tomrum fyller Lady Gaga vårt behov av populärkulturell dyrkan. Med alla mått mätt är hon världens största popstjärna. Nyligen blev hon den första artisten någonsin vars musikvideor visats mer än en miljard gånger på nätet.
»Jag vill bli popens mormor«, deklarerade Stefani Germanotta långt innan hon slog igenom, när hon fortfarande jobbade som gogodansare på skitiga New York-barer, levde på billigt rödvin och skrev musik åt andra artister. I senaste numret av magasinet Esquire skriver Lady Gagas vän och tidigare dj, Brendan Sullivan, hennes 23-åriga livs historia. Hon har alltid varit en superstjärna, förklarar han. Det tog bara lite tid innan världen förstod det.
En förklaring till Lady Gagas framgång är att hon av många upplevs som genuin. Hon är lika lite en skivbolagsprodukt som en typisk sexsymbol, oavsett hur lite kläder hon har på sig. Hon skriver sina egna låtar, är med och producerar dem, och hon styr varumärket Lady Gaga med järnhand. Ett hundratal anställda ingår i hennes kreativa stall, döpt till Haus of Gaga.
De tårdrypande hyllningarna från fansen ger en fingervisning om hur stort fenomenet Lady Gaga faktiskt är. »Tack Monstermoder, för att du gett oss en röst«, säger hennes unga lärjungar i en av många hyllningsvideor.
Vilka »oss« egentligen står för är lite oklart. Att döma av de närmare 300 fansens hälsningar bara i denna enda Youtubevideo så är det en brokig grupp från de yngre tonåren och uppåt. Genom att döpa sina fans till »little monsters« och föra en aktiv dialog med dem via Twitter och Facebook har Lady Gaga odlat en kultur kring sin egen persona. Det liknar nästan en religion, och hon är gudinnan. I detta snabbväxande universum har fansen till och med skapat egna förhållningsregler i »Manifesto of Little Monsters« och en egen ordlista kallad Gagapedia.
Lady Gaga säger själv att hon vill nå alla världens misfits, de malplacerade. Själv häcklas hon inte bara för att vara ful, hon har även påståtts ha en penis. Som en kommentar till det seglivade ryktet att hon inte skulle vara en Lady visade hon skrevet i den Thelma och Louisedoftande videon till låten »Telephone«.
Att döma av den utflippade ytan hade man kunnat tro att Lady Gagas musik skulle vara lika unik. Det är den inte. Musiken är mainstream, det är hitlistepop, om än genialisk, som går hem i stugorna och på Stureplan, på aerobicspass och alkoholdränkta studentflak. Svennigare sound får man leta efter. Ändå hyllas Lady Gaga för sin originalitet, sitt konstnärliga uttryck och sitt normbrytande. Det glappet mellan yta och innehåll är det mest fascinerande med henne.
Lady Gagas turné Monster Ball Tour når Stockholm, i morgon, fredag, och på lördag.