Filmvärlden brinner

Text:

Bild: SF

Dystopiskt, med en gnutta hopp. Så kan man sammanfatta programmet till Stockholms filmfestival, där fake news, metoo och en queerbacklash är heta ämnen. Anna Odells film »X&Y« sätter tonen som öppningsfilm med sitt utforskande av manlighet och kvinnlighet.

I amerikanska »Boy erased« vill ett religiöst föräldrapar bota sin homosexuella son. Och i det belgiska Oscarsbidraget »Girl« har transflickan och balettdansösen Lara svårt att acceptera sig själv och misshandlar sin kropp i väntan på operation.
Ett av årets teman är »Demokrati i fara« och bland annat ukrainske regissören Sergei Loznitsa visar i »Donbass« upp en värld där propaganda och manipulativa krafter brutit ner samhällets förmåga att skilja på åsikt och fakta.

Även i sydkoreanska »Burning«, av Lee Chang-Dong, råder tvivel om vad som är sant och falskt: i en film där den unga generationens frustration får dem att bränna ner saker.

Dystopiskt, med en gnutta hopp. Så kan man sammanfatta programmet till Stockholms filmfestival, där fake news, metoo och en queerbacklash är heta ämnen. Anna Odells film »X&Y« sätter tonen som öppningsfilm med sitt utforskande av manlighet och kvinnlighet.

I amerikanska »Boy erased« vill ett religiöst föräldrapar bota sin homosexuella son. Och i det belgiska Oscarsbidraget »Girl« har transflickan och balettdansösen Lara svårt att acceptera sig själv och misshandlar sin kropp i väntan på operation.
Ett av årets teman är »Demokrati i fara« och bland annat ukrainske regissören Sergei Loznitsa visar i »Donbass« upp en värld där propaganda och manipulativa krafter brutit ner samhällets förmåga att skilja på åsikt och fakta.

Även i sydkoreanska »Burning«, av Lee Chang-Dong, råder tvivel om vad som är sant och falskt: i en film där den unga generationens frustration får dem att bränna ner saker.