Graffiti spår politiska trender
Bild: TT
Något märkvärdigt hände med graffitin i Kairo efter den arabiska våren. Oskyldiga dödsoffer porträtterades som martyrer med änglavingar, som i kristna och shiitiska föreställningar om martyrer från en förtryckt minoritet. Sunnimuslimska martyrer brukar förknippas som aktiva försvarare av tron och samhället.
Giulia Giubergia, religionsvetare vid Göteborgs universitet, följde i sin avhandling »The making of martyrs. Uprising, cultural sacralization and death in downtown Cairo after 2011« graffitins förändring över tid. Inför valet 2012 målades de dödade i stället blodiga och vanställda.
En slutsats är att det politiska samhällsklimatet i tider av oro både kan avläsas i graffitin och påverkas av den.
Frågan är nu om dessa rön är giltiga också för den tidstypiska reklamgraffiti som kollegan såg på en vägg häromveckan vid Stockholms hipster-Mecka, Nytorget, övermålad med det betydligt mer otidsenliga »Krossa kapitalismen!«.