Höstens filmpremiärer blickar bakåt
Vi går mot en filmhöst i återvinningens tecken – återvinning av teman, skådespelare, berättargrepp, musik och filmserier. Svenska filminstitutets presentation av höstens svenska premiärer radar upp åtskilliga kära återseenden:
• Att barn gillar upprepningar är ingen fördold hemlighet. Således är Anders Jacobssons och Sören Olssons skapelse ”Sune” (hela titeln ej bestämd) tillbaka efter bara ett år, det gäller att passa på medan en passande barnskådespelare som Elis Gerdt fortfarande är i rätt ålder. Filmen är den andra i en planerad trilogi av regissören Jon Holmberg – mycket efterlängtad vet alla vi med barn i mellanstadieåldern. Premiär 20 december.
• Jönssonligan har lockat hem stjärnregissören Tomas Alfredson (”Tinker Tailor Soldier Spy”, ”Låt den rätte komma in”) från sin utlandskarriär för att skriva manus (med Rikard Ulvshammar och Henrik Dorsin) och regissera. 2019 är det Henrik Dorsin som gör något av en drömroll när han axlar manteln som Sickan, Hedda Stiernstedt (Nina i ”Vår tid är nu”) tar över Doris, Anders ”Ankan” Johansson blir Vanheden och David Sundin Dynamit-Harry. Filmserien har gjorts i ett dussintal versioner sedan premiären på den första, ”Varning för Jönssonligan”, 1981. Då med Gösta Ekman, Ulf Brunnberg, Nils Brandt och Siw Malmkvist i huvudrollerna. 38 år och ett antal skådespelarteam senare lever intresset för tjuvligan av ursvenskt klantigt buskissnitt (om än ursprungligen baserad på de danska filmerna ”Olsenbanden”) i välmåga. ”Se upp för Jönssonligan” har premiär 22 november.
• ”Fanny och Alexander”-idyllen spricker (igen) när världsstjärnan Simon kommer hem i Ella Lemhagens ”Jag kommer hem igen till jul”. Och på bästa ”Festen”-vis (dansk dogmafilm av Thomas Vinterberg från 1998) avslöjas mörka familjehemligheter och livslögner. Simon spelas av Peter Jöback, vars personliga historia uppges ligga till grund för manuset. Som motspelare har han bland andra Susanne Reuter, Loa Falkman och Johannes Bah Kuhnke. Premiär 8 november.
• ”Hasse & Tage – en kärlekshistoria” (premiär 6 september) och ”Sara – med allt sitt väsen” (premiär 6 november), om Sara Lidman, är två biopics till åminnelse av en älskad humorduo och en stridbar författare. Mikael Håfströms ”Quick” (premiär 20 september) behandlar Hannes Råstams och Jenny Küttims envetna grävande som avslöjade de senaste decenniernas många skandaler bakom Quickdomarna.
• Roy Andersson har avslutat sin ”levande”-trilogi som började med ”Sånger från andra våningen” år 2000. I år kommer ”Om det oändliga”, som återanvänder både estetiken och en del teman från trilogin, i ännu en film som tävlar om guldlejonet i Venedig (år 2014 prisades ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”). Premiär 15 november.
• Huruvida det är klimatvänligt eller ej att återvinna Johan Rheborg får vara osagt, men han återkommer hur som helst i en av sina paradroller, som direktör, i musikalkomedin ”En del av mitt hjärta” (premiär juldagen) i regi av melodifestivalens flitiga manusförfattare Edward af Sillén. Även nationalklenoden Tomas Ledins låtskatt får nytt liv i filmen. Dessutom har Rheborg en huvudroll i ”En komikers uppväxt” (premiär 11 oktober), en adaption av Jonas Gardells bok med samma namn, tjugosju år senare, av unga stjärnskottsregissören Rojda Sekersöz.
I övrigt ser jag mycket fram emot att se Fredrik Gerttens (”Bananas”) nya samhällskritiska dokumentär om en fråga vars akuta konsekvenser redan syns runt omkring oss alla. Gerttens film, ”Push”, handlar om hur de delar av befolkningen som saknar pengar och privilegier trycks ut ur citykärnorna i städer över hela världen, med hjälp av lyxbyggen, hyresvärdars lyxrenoveringar och påföljande hyreshöjningar från globala vinstdrivande fastighetsägare. ”Push” har premiär 6 september. Jag ser också fram emot den internationella utblicken hos regissören Levan Akin, (”Katinkas kalas”), som har skrivit och filmat ett drama om en dansare i Georgien, ”And then we danced”. Premiär 13 september.