Kultur på hjul

Text:

Bild: BARTEK WRZESNIOWSKI/scanpix

Vid den här tiden om hösten brukar det ligga skrotbilar utanför Globen i Stockholm. De är rödmålade och staplade i förvridna högar på en parkeringsplats intill arenans sceningång. När de ligger där vet man att Monster Jam har kommit till stan.

Från början var monstertruckarna en angelägenhet för amerikanska bondläppar som satte stora hjul på sina jeepar och körde i djup lera. Två bröder, Jeff och Steve Dane, krossade för skojs skull parkerade bilar med sin truck och de som tittade på gillade vad de såg. En publiksport var född och från början av 80-talet är krossarmomentet ett stående inslag i ett underhållningsfenomen som i dag lockar drygt fem miljoner amerikanska besökare varje år.

I Sverige är de återkommande Monster Jam-besöken dessutom de största motorsporthändelserna under året. I somras såldes nästan 30 000 biljetter till en show på Nya Ullevi i Göteborg. Och en lika stor publik har löst biljett när den kringresande motorcirkusen når Stockholm i helgen.

Det är åter dags att stapla bilvrak på parkeringen utanför Globen.

Publiken kommer för att se en motoriserad muskelbalett där de skickligaste förarna kan göra vad som helst med sina fordon, förklarar Alx Danielsson. Den framgångsrike svenske racingföraren fick själv chansen att delta i Monster Jam i Stockholm för fyra år sedan.

– En skicklig förare kan göra en bakåt-flip med sin monstertruck – tänk dig, den väger 4–5 ton – och de kan landa precis hur som helst, säger han med beundran i rösten.

Monstertruckarna är en kittlande kombination av ekvilibrism och storslagen våldsamhet. Som ett dataspel men på riktigt. (Och, för att göra rundgången komplett, digitalt återskapat för alla spelplattformar.)

De har mer gemensamt med Madonna, Killing på Dramaten och Liza Marklund än med bandylandslaget, och de är mer publika än det mesta.
Det tar emot att konstatera det, men det vrålande eländet är faktiskt kultur.