Scorsese försöker göra våldet mindre grovt
Clintan eller Marty? Det är frågan som just nu sysselsätter Hollywood. Ska det bli den redan mångfaldigt belönade Clint Eastwood som tar hem nästa års Oscar för bästa film, eller ska det bli den tidigare aldrig belönade Martin Scorsese?
Med sin film »Letters from Iwo Jima« har Eastwood plötsligt seglat upp som en av de verkliga favoriterna inför årets Oscarsrace. Därmed kanske han berövar sin veterankollega Scorsese chansen att äntligen få ta hem den statyett som filmvärlden verkligen är skyldig honom. För Martin Scorsese, mannen bakom moderna klassiker som »Taxi Driver«, »Tjuren från Bronx« och »Maffiabröder« har aldrig vunnit en Oscar. Speciellt upprörande är det att »Tjuren från Bronx«, detta mästerverk, fick stryk av Robert Redfords i dag bortglömda familjedrama »En familj som andra«.
Nu finns det Oscarssurr igen kring Martin Scorsese, även om han själv numera inte verkar bry sig. Filmen heter »The Departed« och har i USA inte bara fått lysande kritik, utan också blivit Scorseses inkomstmässigt mest framgångsrika någonsin. Den har redan spelat in över 100 miljoner dollar.
Det är en mycket kraftfull och spännande film. Handlingen baseras på Hongkong-filmen »Infernal Affairs«, men historien har flyttats från Hongkong till Boston, och i stället för kinesiska triader slåss polisen mot den irländska maffian. En maffiaboss ser till att en av hans män blir anställd av polisen för att kunna informera om dess planer. Samtidigt tar sig en polisman in i maffian. Båda sidorna misstänker en förrädare i det egna ledet.
Scorsese själv menar att han numera inte gör särskilt våldsamma filmer. Han säger till Fokus:
– Jag försöker alltid göra våldet mindre grovt. Jag kan porträttera våld men jag försöker göra det genom ljud och sättet att klippa filmen. Det hade varit annorlunda om jag gjort filmen på 70-talet.
Man kan i och för sig diskutera om hans filmer verkligen är mindre våldsamma nuförtiden. Men det märks på Scorsese att han blivit äldre. Visst är han fortfarande intensiv i tal och gester, men han pratar inte längre lika snabbt och är numera ofta snar till ett charmerande leende.
– Jag blir äldre. Om jag var lika spänd i dag som jag var på 70-talet skulle jag inte överleva. Jag har fortfarande samma passion för mitt yrke, men vad kan jag lära av det numera? Det är utmaningen. Om det inte är nödvändigt att röra kameran, låt den då stå still. Vad är det som är nytt, hur ska man uttrycka sig?
Det var på 70-talet Scorsese fick sitt genombrott. »Taxi Driver«, detta fortfarande oerhört sevärda mästerverk, vann Guldpalmen i Cannes 1976. Sedan dess har han inte alltid gjort lysande filmer, men även floppar som »New York, New York« och »Cape Fear« har definitivt haft sina ögonblick. Och titlar som »The Last Waltz«, »Tjuren från Bronx«, »Maffiabröder«, »Casino« och (faktiskt, den är underskattad) »Gangs of New York« hör till filmer man kan se om och om igen.
Ofta har han behandlat gangstervärlden i New York.
– Visst, man kan se »Gangs of New York« som en prequel till mina andra filmer. De har handlat om organiserad brottslighet, »Gangs …« handlade om oorganiserad brottslighet.
»The Departed« hör till den första kategorin. Det är första gången Scorsese gör en nyinspelning av en tidigare film, och det dröjde innan han vågade ta sig an projektet. Men manuset fascinerade honom.
– Jag har alltid varit intresserad av hur man använder makt. Det här är ännu en film om detta.
Som alltid är det Thelma Schoonmaker som klippt Scorseses film. De har ett flera decennier långt samarbete bakom sig, och det är oerhört intressant att lyssna på Scorsese när han berättar om hur de arbetar, hur veteranen Schoonmaker i princip jobbar på egen hand med det material han ger henne.
– Hon klipper ihop filmen och jag tittar på den. Och sen klipper vi om den. Det tog fyra månader att klippa »The Departed«. Vi tittade på den, bestämde oss för att inte visa den för någon och klippte om den. Det tog fem månader. Sen klippte vi om den igen. Två veckor senare kände vi att vi var på rätt spår.
I filmer som »Mean Steeets«, »Taxi Driver« och »Tjuren från Bronx« arbetade Scorsese med Robert de Niro.
– Vi kände att vi var så lika på många sätt, i livet, i personliga situationer. Vi hade samma smak, fast inte när det gällde film, men vi hade samma smak när det gällde resultatet vi ville åstadkomma. Vi talade alltid om vad som var äkta. Vi tog risker, och om inte just vi två hade jobbat tillsammans tror jag inte att de filmerna hade blivit gjorda. Och sen slutade vi. Vi kunde inte komma längre.
Nu verkar Scorsese ha hittat en liknande skådespelare i Leonardo DiCaprio. Hittills har de gjort »Gangs of New York«, »The Aviator« och »The Departed« tillsammans och de planerar en film om Theodore Roosevelt.
– Det är fantastiskt att kunna börja samarbeta med skådespelare på det här sättet. Leo och jag har samma driv, vi tycker om samma filmer och regissörer, till exempel Tarkovskij. Att hitta denna energi och framåtanda i en så ung person är en stor lycka.
Vi är många som menar att Martin Scorsese är en av de stora filmregissörerna, men själv vill han inte se sig som en mästare.
– Jag växte upp med att ständigt se italiensk film. Det var världen, det var den sortens filmer jag ville göra. Men jag bor i USA och jag ville göra stora filmer här. Jag ser på Tarkovskij, som var en av de största, jag ser på Bergman. Det finns ingen möjlighet för mig att komma på samma nivå som dem. Jag älskar Ford och Hawks, jag har försökt att nå upp till deras nivå, men det går inte.
Nåja. Marty, vi är några stycken som vågar hävda motsatsen. Vi får hoppas att Oscarsjuryn tycker detsamma. Noteras kan att producerande Warner Brothers i sin nomineringskampanj valt att inte särskilja skådespelarna i »bästa huvudroll« och »bästa biroll«, utan lanserar Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson och Mark Wahlberg som jämlika kandidater.
Medan juryn funderar arbetar musikälskaren Martin Scorsese med en dokumentärfilm om Rolling Stones. Med tanke på hur bra hans tidigare musikdokumentärer »The Last Waltz« och Bob Dylanfilmen »No Direction Home« blev, lär vi ha något att se fram emot.
»The Departed« har svensk premiär den 12 januari.