När publiken inte får komma: »Som om korthuset rasade«
Torsdag den 12 mars. Johannes Jacobsson ringer sin konsertarrangör i Falkenberg för att försäkra sig om att lördagens spelning fortfarande är på gång. Han får ett lugnande besked och meddelar de andra medlemmarna i Nordic Baroque Band. Bandet har funnits i fem år och består av tre svenska och tre danska musiker, som turnerar i Danmark och Sverige med musik från 1600- och 1700-talet. I fjol nominerades de till en svensk Grammy för sitt självbetitlade debutalbum.
Sedan går det fort. Danmark börjar stänga ner. Folksamlingar begränsas. Människor uppmanas att hålla sig hemma.
– De danska musikerna vågade inte komma hit. Alla har familjer och de var rädda för att inte komma hem, berättar Johannes Jacobsson, som där och då tyckte att de överdrev.
På lördagen kom beslutet att Danmark stänger sina gränser. Sedan dess har bandet inte ens kunnat repa, splittrat av en spärrad nationsgräns, mellan två goda grannar. Spelningen i Falkenberg flyttades till ett oklart framtida datum.
– Efter det var det som om korthuset rasade. Plötsligt så var det inställda saker varje dag, säger Johannes Jacobsson som har försörjt sig som frilansande violinist på heltid i tio år.
I Sverige finns fortfarande inget förbud mot att samlas i grupp, så länge antalet underskrider 500. Men det finns en uppmaning från ärkeängel Tegnell om att praktisera social distansering. När gymnasieskolor och universitet blev distansutbildningar fungerade det som ett larm om situationens allvar. Det offentliga rummet ödelades på mindre än en vecka.
I Tumba kyrka i Botkyrka skulle lilla kororgeln invigas i samband med barockkonserten »Påsk & Passion« den 29 mars. Den är inställd. Liksom Påskgalan på Karlskrona konserthusteater och en lång rad andra barockkonserter i kyrkor över hela landet. Påsken är den klassiska musikens stora högtid. Johannes Jacobsson vet av erfarenhet att det är före och under påsken, då passionsverken framförs i var och varannan kyrka, som han drar in en huvuddel av sina pengar.
– De stunderna arbetar man in pengar för stunder då det inte är lika mycket arbete, som i maj. Så när det slår mot sådana här perioder blir det väldigt allvarligt, säger han.
Vissa av konserterna har ställts in helt. Andra har skjutits upp. Några få betalar ut ett förskott. Flera frilansmusiker efterlyser en gemensam hållning från Svenska kyrkan, som är en av de största arbetsgivarna i kulturbranschen. Men någon sådan kommer inte att komma, enligt pressekreteraren Martin Larsson. Varje församling är självstyrande och tar sina egna beslut. Johan Hammarström är organist i Västerås domkyrka och har tvingats skjuta upp årets Matteuspassion med 160 musiker, körsångare och solister till nästa år. Men eftersom projektbudgeten för passionen också skjuts fram ett år ersätts ingen för sina förlorade inkomster. Hammarström försöker erbjuda solisterna mindre uppdrag på söndagens gudstjänster som plåster på såren.
Snart tystnar musiken har i skrivande stund samlat in 6 000 underskrifter i ett upprop till streamingtjänsten Spotify för en grundplåt till en akutfond för artister, signerat av bland andra Little Jinder, Jill Johnson, Andreas Lundstedt och Marit Bergman. Privatpersoner stödköper biljetter till teatrar och konserter i förväg. Musikerförbundet har startat en krisfond dit frivilliga donationer lämnas för att musiker ska kunna söka stöd.
Coronakrisen blottar frilansarbetarnas utsatthet och visar upp allt kulturbranschen har gemensamt med gigekonomin och egna företagare som säljer sin egen arbetskraft, som frisörer och yogainstruktörer. Likt ringar på vattnet drabbas fotografer när utställningar ställer in. Moderatorer och föreläsare när konferenser och festivaler ställs in. Utan teaterföreställningar drabbas teaterkritiker, garderobiärer och kafépersonal.
Redan för två veckor sedan insåg producenten Sofie Haag vart det barkade hän och startade en inspirationsgrupp på nätet för musiker – »Monday music meetup: #Covid-19 support för musiker« – i syfte att stötta musiker att ställa om till en digital verksamhet. I måndags hölls ett möte med dryga 70-talet deltagare, vars grå videokonferensbilder blottade sängar, vaser med tulpaner i ett fönster, bokhyllor och köksskåp; de flesta deltog från sina hem. Gunnar Jönsson, ordförande i Sveriges yrkesmusikerförbund (Symf), utgjorde ett undantag. Han satt på kontoret med Symf-loggan synlig och konstaterade att regeringens stödpaket till företagare inte riktigt träffar rätt för förbundets medlemmar. På Symfs hemsida vädjar Jönsson till fast anställda musiker om solidaritet: avstå erbjudande om extraarbete.
Skådespelaren Marika Lagercrantz skulle ha uppträtt med konceptbandet P-Floyd på Scalateatern under våren, och på konserthuset under våren. Men alla uppdrag försvann förra torsdagen.
– Jag har aldrig varit tillsvidareanställd, jag har alltid haft eget företag och jag kan inte stämpla, säger Marika Lagercrantz.
Kvar har hon ett deltidsarvode som ordförande för Klys, som samlar förbund som organiserar författare, teater- och filmarbetare, musiker, bildkonstnärer, dansare. Över hälften av kulturskaparna (60 procent) arbetar, enligt Klys, på frilansbasis. Det gör att de faller mellan stolarna för de flesta åtgärder som regeringen presenterat i sitt räddningspaket för anställda och företagare.
Den 16 mars uppvaktade Klys kulturminister Amanda Lind och framförde ett antal förslag på åtgärder som förbundet anser är nödvändiga för att rädda kulturbranschen, däribland lättnader i hyreskostnader för offentligt ägda lokaler och mer pengar till allianserna för musik, teater och scen (en sorts trygghetsanställning för frilansare och projektanställda). 20 mars kom ett räddningspaket om en halv miljard kronor till kulturarbetare som mist sina inkomster. Det låter mycket, men enligt Eurostat är5 procent av arbetskraften i Sverige sysselsatt i kulturbranschen.
Livet på distans: Sajten Hemmakultur.se tipsar om en del av den konstnärliga och musikaliska kreativitet som nu flyttar in på nätet. På Kulturhuset Stadsteaterns sajt visas till exempel den filmade premiären av Michel Houllebecqs »Serotonin« efter att vårens föreställningar på teatern fått ställas in. Nya biofilmer visas direkt på SF Anytime i brist på biopublik, och Teater: Moment visar »Inspektionen 2020« på sin Facebooksida. Det mesta är gratis. Att nå ut med sin konst. Att få betalt för den. Det är inte samma sak.
Jag ligger i soffan med datorn i knät och försöker skriva den här artikeln, socialt distanserad i hemmet med familjen sedan ett par veckor. Isolerad så gott det går med tonåringar som besöker skolor och extrajobb. Det surrar i huvudet medan temperaturen stiger till 38,3. Jag hostar till då och då, försöker avgöra om det är en torr eller slemmig hosta. Lyckas inte. Det blir till en bild av våren 2020, generisk, gemensam för oss alla, oavsett vem som hostar just för tillfället. Jag tar en Alvedon och försöker hålla ett och samma tankespår i huvudet. I stället tänker jag på mängden videomöten som jag deltagit i dessa veckor, säkert lika många som under hela mitt liv förr. Genom stängda dörrar hör jag distansstuderande tonåringar svara på lärarens frågor. Tre lektioner om dagen till att börja med. Tills alla har lärt sig hur tekniken fungerar.
Johannes Jacobsson har fått ett par mindre spelningar på gudstjänster i vår.
– Det motsvarar verkligen inte det vi skulle ha fått in men just nu får man vara tacksam och glad för de jobb som kommer, säger Johannes Jacobsson med brasklappen att även dessa jobb är osäkra. Ingen vet om det kommer nya direktiv liknande de i Europa, att man inte får samlas fler än tio eller två personer i taget.
Han har sin andra högsäsong i juni, eftersom han i många år har varit ledare för musikerna runt midsommarstången på Skansen.
Inom kort väntas beskedet om Skansen stänger ner Valborgsmässofirandet.
»Serotonin« visas på Kulturhuset Stadsteaterns sajt den 29 mars kl 19.
»Inspektionen 2020« visas på Teater: Moments Facebooksida 27 och 28 mars kl 19, samt 29 mars kl 16.
***
Arrangörerna söker nya vägar
Orionteatern i Stockholm har stängt ner sin verksamhet, i ett första skede till den 31 mars, och även pausat biljettförsäljningen till evenemang i april. På sin hemsida säljer de stödbiljetter till den som vill hjälpa teatern att överleva.
Nöjesteatern i Malmö siktar på att hålla öppet. Hittills har Nöjesteatern ändå ställt in en föreställning och skjutit upp turnén med Anders Berglund, Peter Harryson och Robert Weil till i september.n Folkteatern i Göteborg har kontaktat dramatiker från hela världen och bett dem reflektera över coronasituationen. Scenerna som blir resultatet ska filmas med teaterns skådespelare och läggas ut på en digital plattform.
När den finlandssvenska författaren Michaela von Kügelgen släpper sin roman »Nation« har hon en virtuell releasefest på Facebook (den 27 mars kl 19.30–21).
Den finska författaren Sofi Oksanen lagar mat på Instagram varje kväll i »My Corona Kitchen«, mattips ur karantänen.
Sångerskan Erykah Badu (bilden) ersätter sina inställda konserter med Sovrumskonserter på Instagram. Kostar 1 dollar.