Övervåld i närbild
Bild: Scanpix
Varje dag smattrar maskingevären över Rio de Janeiros slumområden, i folkmun kallade favelas. I »Tropa de Elite«, en av de mest kontroversiella spelfilmer som gjorts i Brasilien, skildras en brutal specialstyrka inom poliskåren vars uppgift är att rensa gatorna från knarkligor. Och filmen har väckt starka känslor. »Ett mästerverk«, säger några, »en fascistisk skräpfilm«, säger andra.
Huvudpersonen är officer i ett elitförband som med alla tänkbara medel ska bekämpa narkotikaskurkarna. Samtidigt längtar han efter att sluta sitt jobb för att få vara med sin hustru och deras nyfödda dotter.
– I hjärtat känner huvudpersonen att någonting är fel. Han vill bort, men hur ska han göra? säger regissören José Padilha vid årets filmfestival i Berlin, där filmen vann festivalens förnämsta pris, Guldbjörnen.
Trots att detta tema går som en röd tråd genom hela filmen, har José Padilha fått svidande kritik för att »Tropa de Elite« glorifierar våldet och för att polisernas övervåld framställs som det enda sättet att få bukt med knarkhandeln. Att de måste bli ännu mer brutala än de brottslingar de ska bekämpa.
Men filmen visar också marijuanarökande universitetsungdomar, och ger på så sätt medelklassen en del av skulden till stadens knarkhelvete.
Efter visningen i Berlin kallades den »fascistisk propaganda« av filmtidningen Varietys kritiker, medan Screens recensent höjde den till skyarna.
José Padilha viftar bort kritiken och säger att han inte sysslar med ideologi.
– Om man säger att min film är fascistisk, då har man en väldigt begränsad kunskap om vad fascism är. Jag försöker närma mig verkligheten genom att berätta om en polis. Poliserna antas kunna bekämpa knarklangarna utan att få pengar till det. Det föder korruption. Det är ett ständigt pågående spel, där alla agerar efter outsagda regler.
Han säger att situationen kan förbättras om reglerna förändras, men att den politiska viljan verkar saknas. Dessutom finns ingen likhet inför lagen.
– Ett fattigt barn som säljer droger sänds till fängelse eller skjuts av polisen. Ett rikt barn som köper droger skickas hem till mamma och pappa, säger Padilha.
Att scenerna spelats in på plats, i Rios kåkstäder, bidrar till att ge filmen en dokumentär känsla.
– Ingen har skildrat detta tidigare, hur polisen mördar och torterar. Befolkningen hatar poliserna. Och medelklassen betalar mutor och korrumperar polisen. Jag borde ha berättat mer om medelklassens ansvar. Om medelklassen krävde förändringar, skulle de ske.
Men filmteamets närhet till den brutala verkligheten var också förenat med livsfara.
– En knarkliga kidnappade fyra av filmarbetarna. De såg en bil där det låg vapen, snodde den och tog med sig dem som satt i den. Men det var bara fejkade vapen, så vi kunde köpa tillbaka våra killar.
Redan innan »Tropa de Elite« haft biopremiär fick den en stor publik. En dvd-version blev stulen och piratkopierad, och blev snabbt en av de mest sedda brasilianska filmerna.
Walter Salles, en annan känd brasiliansk regissör som bland annat gjort »Central do Brasil« och »Dagbok från en motorcykel«, är diplomatiskt kritisk till »Tropa de Elite«.
– Det kanske görs lite för många filmer som får det att se ut som om alla brasilianare är beväpnade till tänderna.
»Tropa de Elite« har svensk biopremiär den 29 augusti.