Recensioner: »Ett lesbiskt triangeldrama i hovmiljö«

Text:

Bild: Yorgos Lanthimos AP/TT

Det är något så ovanligt som ett lesbiskt triangeldrama i 1700-talets brittiska hovmiljö, skriver Erik Augustin Palm, som även intervjuat regissören Yorgos Lanthimos och hans skådespelare i New York, för Fokus.

»Det är den mest lättillgängliga av Lanthimos verk. Det är första gången den grekiske regissören gör ett riktigt kostymdrama – dessutom med »La La Land«-storstjärnan Emma Stone i den drivande rollen som kammarjungfrun Abigail, sida vid sida med Rachel Weisz som rådgivaren och älskarinnan Lady Churchill. Och så distribution av storfilmbolaget Fox. En Hollywoodrulle, i den mån Lanthimos kan göra en sådan«, skriver Palm.

»Strålande, roligt och dansant«, anser DN:s Jane Magnusson, som tycker filmen är värd ett toppbetyg och varenda Oscarsnominering.

Jan Söderqvist på Svenska Dagbladet är också förtjust i filmen och hyllar produktionen. ”Hårdast av alla arbetar nog ändå kameran; den står sällan stilla och ikläder sig titt som tätt objektiv med extremt kort brännvidd, vilket får snörräta korridorer att te sig som cylindriska dykarklockor«, skriver han.

New York Times A.O Scott är inne på ett liknande spår och skriver att slottet är en petriskål, välvt med kända patogener av egoism, grymhet och girighet. Han fascineras av den underliggande psykologin.

»Det bästa – och även det mest oroande saken om The favourite är dess noggrant dystra bedömning av mänskliga drivkrafter och beteenden, skriver han.

Toppbetyg kommer även från Rolling Stone Magazine.

»Bäst av allt bryr han oss om dessa kvinnokrigare som, utan att kompromissa med deras styrka, också avslöjar deras sårbarhet och sorg. Det är ett kreativt utbrott som är lika djupgående som den är lekfull«, avslutar Peter Travers sin recension.

»The favourite« går på bio just nu. Läs även Erik Augustin Palm artikel i senaste Fokus (#-04-19) om en grekisk oscarsfavorit i kostymdrama här.

Fakta | 4 x ny grekisk absurdism 

»Dogtooth«

Yorgos Lanthimos (2009)

Lanthimos genombrottsfilm har blivit synonym med The greek weird wave. Skildrar en djupt dysfunktionell familj där föräldrarna har spärrat in sina tre vuxna barn.

»Attenberg«

Athina Rachel Tsangari (2010)

En 23-årig kvinnas isolerade tillvaro med sin cancersjuke far öppnas upp genom en besatthet av David Attenboroughs naturdokumentärer, och en sen upptäckt av den egna sexualiteten.

»Miss Violence«

Alexandros Avranas (2013)

Inleds med att en flicka begår självmord på födelsedagen genom att hoppa från balkongen, och dö med ett leende, varefter föräldrarna försöker hävda att det hela var en olycka. 

»Xenia«

Panos H Koutras (2014)

Två halvgrekiska tonårsbröder från Albanien – varav en är gay – söker efter sin biologiska far i ett Grekland präglat av xenofobi och homofobi.