Rester är det nya svarta
I år fanns för första gången ett vegotorg med enbart utställare av vegetariska produkter på Sthlm food & wine i Älvsjö i Stockholm, Nordens största konsumentmässa för mat och dryck. Bland de cirka 250 utställarna var det gröna och ekologiska anslaget starkt, och Gustav Johansson, kocken bakom vegobloggen Jävligt Gott, vann ett av matbloggspriserna, Folkets val. Det kryllade av nationella och internationella företag med inriktning på grönt, ekologisk och miljömärkt. Men hållbarhet är inte en mattrend, det är en framåtrörelse.
En uppstickare var organisationen Charity of food som lagade mat på det matsvinn som uppstod på mässan.
För ett av branschens största problem är just matsvinn. Det är ett globalt samhällsproblem att en tredjedel av den mat som produceras i världen kastas. Under 2014 slängde vi i Sverige 50 kilo mat per person. Men samtidigt minskar matavfallet i butiker, restauranger och hushåll. Regeringen arbetar på en livsmedelsstrategi, forskning pågår och FN:s nya utvecklingsagenda är antagen med mål om att halvera det globala matsvinnet per person i butiks- och konsumentledet fram till 2030.
Frankrike införde i år en lag som förbjuder matvarubutiker att slänga mat. I Sverige har vi hittills bara sett privata initiativ och matbutiken Willys är aktuell med kampanjen Tillsammans mot matsvinn. Nyligen återöppnade också Nordens första matsvinnsbutik i Järfälla.
Att kampen mot matsvinn har blivit trendig syns i en rapport från kommunikationsbyrån Food & Friends. Toppkockar världen över har genom hypermoderna matkassar, foodtrucks och appar placerat matsvinn på coolkartan. Dan Barber öppnade på Blue Hill i New York den tillfälliga matsvinnsrestaurangen Wasted, Douglas McMaster driver i England världens första zero waste-restaurang, Silo, och Massimo Bottura startade under OS i Brasilien projektet Refettorio Gastromotiva, måltidslösningar av matsvinn till fattiga och hemlösa i landet.
I Sverige grundade Magnus Hansson, social entreprenör och kock organisationen Charity of food 2013. Idén föddes 2009 när han anordnade ett julbord för 200 hemlösa personer i Stockholm. Det följdes av en två år lång fältstudie om hemlösa och resulterade i kokboken »Gatans mat«. I december lanserar Magnus Hansson en app kopplad till Charity of foods matkassar.