Så går det till när mormor blir gammal

De italienska influencer-nonnorna har blivit ett fenomen på sociala medier. ”Vi lagar mat och är oss själva”.

Text:

Bild: Unsplash

Är du trött på att scrolla i mobilen och bara se plastikopererade, fixade unga kvinnor som sminkar sig eller muskulösa brandmän i bar överkropp, gosande med kattungar? Funderar du likt många av oss på hur vi i vår upplysta tid blev så här dumma och ytliga? Underhållna och uttråkade till döds. 

Gläds då åt att det finns hopp. Inte oväntat kommer den nya trenden från Italien, ett land som förvisso vimlar av unga kvinnliga kuttersmycken, inte minst i den av Silvo Berlusconi förstörda, dekadenta televisionen. 

Men också ett land med djupa kulturella och historiska rötter – och där man hyllar och vördar sina gamla. 

Därför har 83-åriga Nonna Silvi hela 3,6 miljoner följare på Instagram och 1,9 miljoner på Tiktok. Nonna betyder mormor/farmor på italienska. Folk älskar att följa henne där hon står vid spisen hemma i Montelupo i Toscana och lagar pici-pasta eller bakar pandoro, samtidigt som hon berättar den ena sanslösa historien efter den andra. 

”Receptet bakom min framgång? Jag vet inte. Men jag tror att folk blir glada och mår bra när de lyssnar på oss nonne. Vi lagar mat och vi är oss själva. Vi är inte perfekta, det är ju ingen. Men i vår ålder kan vi medge det. Det är skönt för följarna”, säger Nonna Silvi till Fokus. 

Foto: Nonna Silvis Youtube-kanal

Hon är en av alla mormödrar och farmödrar som blivit ett fenomen i sociala medier. De är i stort sett alla runt 80 år och lagar mat som i gamla tider samtidigt som de berättar om sina liv. 

Alla är kvinnor som upplevt livets både ljusa och mörka sidor och som har något att berätta - för den som vill lyssna. Det vill många.  

De 80-åriga sociala medier-profilerna lyfts fram som en befriande motvikt till den uppsjö unga kvinnor som fokuserar på sitt utseende, kläder, smink, resor och uteliv. Samt träning, inredning och barnen, när de blir mammor. Ytligt och egotrippat. Jag, mig och mitt. Dag ut och dag in.  

Debatten kring hur vi alla, och framför allt unga kvinnliga följare, påverkas av de orealistiska idealen är som bekant livlig.  

Därför hyllas nonnorna, dessa äldre kvinnor som har något att säga, något att berätta som inte rör dem själva och deras frisyrer. Kvinnor som kan berätta om världskrig och nödår, om striden för rösträtt och rätten att arbeta utanför hemmet. Kvinnor som upplevt stora historiska skeenden, också speglat i enkla minnen som när byn fick en tågstation eller när de som unga fick gå ner till baren på hörnet för att telefonera. Kvinnor som levt och älskat, fostrat barn och slitit, vunnit och förlorat, jublat och sörjt, skött sin lilla värld och samtidigt sett den stora världen gå igenom omvälvande förändringar. 

”Det är roligt med det stora intresset för oss gamla tanter med rynkor och vitt hår. Att så många vill titta på oss”, säger Nonna Iside med ett skratt. 

Hon är en 85-årig farmor från Bevagna, i Umbrien, vars konto ”Nonna Isides kök” har 100.000 följare på instagram och 84.000 på Facebook.  

Hennes mest berömda rätt är hennes hemgjorda tagliatelle-pasta.  

”Jag tycker om att stå med händerna i pastadegen”, säger hon. 

Värt att nämna är att på italienska betyder pasta just deg.  

En ”pasticcere” är en konditor. Och man talar inte som här i Sverige om vilket virke någon är gjord av, utan av vilken pasta. Skog här, spaghetti där. Ni fattar. 

På tal om skog så lagar nonnorna ofta mat även utomhus under den italienska solen. Det är familjemedlemmar som filmar, fotar och sköter det tekniska med att klippa inläggen, lägga på musik, publicera allt samt ha kontakt med alla följare och ponsorer som strömmar till.  

Nonna Nella har 267.000 följare på Instagram och 600.000 på tiktok, är 85 år och bor även hon i Umbrien. Hon har jobbat i tobakshandel och på en rad andra ställen samtidigt som hon skött hem och barn och lagat mat åt alla, i hela sitt liv.  

”Och nu blir jag berömd för min matlagning, kan man tänka sig!”, säger Nonna Nella i en intervju med RAI, i ett av alla matlagningsprogram hon ofta bjuds in till. Det var hennes barnbarn Elena Massinelli som fick mormodern att bli en matfluencer. 

”Under pandemin och lockdown var vi hemma dag efter dag och Elena kom på det här för att få tiden att gå, hon började filma mig och sen blev så många som tittade, vem kunde tro det”, säger Nonna Nella. 

I alla inlägg bär hon sitt vita förkläde, broderat med hennes namn och ett rött hjärta, när hon bakar bröd, lagar parmesankyckling och serverar kalvkött med ärtor. 

Det som började som en lek för många av de pastalagande mor- och farmödrarna har nu blivit en lönsam affärsverksamhet. Många av dem har varit hemmafruar utan egna inkomster men tjänar nu pengar på sina nya jobb. Ovan nämnda Nonna Silvi är den som blivit mest berömd och förutom att familjen driver två butiker kan man även online köpa allt från hennes småkakor formade som krucifix till läsglasögon - ett måste för en bakande mormor. Nonna Silvis tomatsås och honung är andra storsäljare liksom kokboken ”Ett livs recept”.  

Intresset för de mysiga matlagande mor- och farmödrarna är rekordstort och verkar inte avta. Många av dem har stora mängder följare även utanför Italiens gränser. Brittiska Vicky Bennison delar sin tid mellan London och Italien och driver kontot Pasta Grannies som har över miljonen följare på både Youtube och Instagram. Hon har även skrivit kokboken ”Pasta grannies”. Att intervjua över 400 nonne från hela Italien, samla deras recept, berättelser och bilder och filma dem tog drygt fem år. Boken har blivit en internationell storsäljare. Vicky Bennison har i många intervjuer berättat hur hon vill lyfta fram nonnorna.  

”Det här är inga gulliga små tanter, de är tuffa gamla damer. Framför allt är de överlevare. När de var runt 10 år tvingades de alla sluta skolan och arbeta i lantbruket. Flickorna skötte allt hushållsarbete. De fick tidigt lära sig laga mat och göra sin egen pasta. De här kvinnorna är en naturkraft och är så värda att lyfta fram. Vi kan alla lära oss något av dem”. 

Kanske vore det även i det ungdomsfixerade, ängsligt trendkänsliga Sverige dags att satsa på det här konceptet? Ingen kan i alla fall tveka på att det är ett vinnande recept. 

***

Är du trött på att scrolla i mobilen och bara se plastikopererade, fixade unga kvinnor som sminkar sig eller muskulösa brandmän i bar överkropp, gosande med kattungar? Funderar du likt många av oss på hur vi i vår upplysta tid blev så här dumma och ytliga? Underhållna och uttråkade till döds.

Gläds då åt att det finns hopp. Inte oväntat kommer den nya trenden från Italien, ett land som förvisso vimlar av unga kvinnliga kuttersmycken, inte minst i den av Silvo Berlusconi förstörda, dekadenta televisionen.

Men också ett land med djupa kulturella och historiska rötter – och där man hyllar och vördar sina gamla.

Därför har 83-åriga Nonna Silvi hela 3,6 miljoner följare på Instagram och 1,9 miljoner på Tiktok. Nonna betyder mormor/farmor på italienska. Folk älskar att följa henne där hon står vid spisen hemma i Montelupo i Toscana och lagar pici-pasta eller bakar pandoro, samtidigt som hon berättar den ena sanslösa historien efter den andra.

”Receptet bakom min framgång? Jag vet inte. Men jag tror att folk blir glada och mår bra när de lyssnar på oss nonne. Vi lagar mat och vi är oss själva. Vi är inte perfekta, det är ju ingen. Men i vår ålder kan vi medge det. Det är skönt för följarna”, säger Nonna Silvi till Fokus.

Foto: Nonna Silvis Youtube-kanal

Hon är en av alla mormödrar och farmödrar som blivit ett fenomen i sociala medier. De är i stort sett alla runt 80 år och lagar mat som i gamla tider samtidigt som de berättar om sina liv.

Alla är kvinnor som upplevt livets både ljusa och mörka sidor och som har något att berätta – för den som vill lyssna. Det vill många.

De 80-åriga sociala medier-profilerna lyfts fram som en befriande motvikt till den uppsjö unga kvinnor som fokuserar på sitt utseende, kläder, smink, resor och uteliv. Samt träning, inredning och barnen, när de blir mammor. Ytligt och egotrippat. Jag, mig och mitt. Dag ut och dag in.

Debatten kring hur vi alla, och framför allt unga kvinnliga följare, påverkas av de orealistiska idealen är som bekant livlig.

Därför hyllas nonnorna, dessa äldre kvinnor som har något att säga, något att berätta som inte rör dem själva och deras frisyrer. Kvinnor som kan berätta om världskrig och nödår, om striden för rösträtt och rätten att arbeta utanför hemmet. Kvinnor som upplevt stora historiska skeenden, också speglat i enkla minnen som när byn fick en tågstation eller när de som unga fick gå ner till baren på hörnet för att telefonera. Kvinnor som levt och älskat, fostrat barn och slitit, vunnit och förlorat, jublat och sörjt, skött sin lilla värld och samtidigt sett den stora världen gå igenom omvälvande förändringar.

”Det är roligt med det stora intresset för oss gamla tanter med rynkor och vitt hår. Att så många vill titta på oss”, säger Nonna Iside med ett skratt.

Hon är en 85-årig farmor från Bevagna, i Umbrien, vars konto ”Nonna Isides kök” har 100.000 följare på instagram och 84.000 på Facebook.

Hennes mest berömda rätt är hennes hemgjorda tagliatelle-pasta.

”Jag tycker om att stå med händerna i pastadegen”, säger hon.

Värt att nämna är att på italienska betyder pasta just deg.

En ”pasticcere” är en konditor. Och man talar inte som här i Sverige om vilket virke någon är gjord av, utan av vilken pasta. Skog här, spaghetti där. Ni fattar.

På tal om skog så lagar nonnorna ofta mat även utomhus under den italienska solen. Det är familjemedlemmar som filmar, fotar och sköter det tekniska med att klippa inläggen, lägga på musik, publicera allt samt ha kontakt med alla följare och ponsorer som strömmar till.

Nonna Nella har 267.000 följare på Instagram och 600.000 på tiktok, är 85 år och bor även hon i Umbrien. Hon har jobbat i tobakshandel och på en rad andra ställen samtidigt som hon skött hem och barn och lagat mat åt alla, i hela sitt liv.

”Och nu blir jag berömd för min matlagning, kan man tänka sig!”, säger Nonna Nella i en intervju med RAI, i ett av alla matlagningsprogram hon ofta bjuds in till. Det var hennes barnbarn Elena Massinelli som fick mormodern att bli en matfluencer.

”Under pandemin och lockdown var vi hemma dag efter dag och Elena kom på det här för att få tiden att gå, hon började filma mig och sen blev så många som tittade, vem kunde tro det”, säger Nonna Nella.

I alla inlägg bär hon sitt vita förkläde, broderat med hennes namn och ett rött hjärta, när hon bakar bröd, lagar parmesankyckling och serverar kalvkött med ärtor.

Det som började som en lek för många av de pastalagande mor- och farmödrarna har nu blivit en lönsam affärsverksamhet. Många av dem har varit hemmafruar utan egna inkomster men tjänar nu pengar på sina nya jobb. Ovan nämnda Nonna Silvi är den som blivit mest berömd och förutom att familjen driver två butiker kan man även online köpa allt från hennes småkakor formade som krucifix till läsglasögon – ett måste för en bakande mormor. Nonna Silvis tomatsås och honung är andra storsäljare liksom kokboken ”Ett livs recept”.

Intresset för de mysiga matlagande mor- och farmödrarna är rekordstort och verkar inte avta. Många av dem har stora mängder följare även utanför Italiens gränser. Brittiska Vicky Bennison delar sin tid mellan London och Italien och driver kontot Pasta Grannies som har över miljonen följare på både Youtube och Instagram. Hon har även skrivit kokboken ”Pasta grannies”. Att intervjua över 400 nonne från hela Italien, samla deras recept, berättelser och bilder och filma dem tog drygt fem år. Boken har blivit en internationell storsäljare. Vicky Bennison har i många intervjuer berättat hur hon vill lyfta fram nonnorna.

”Det här är inga gulliga små tanter, de är tuffa gamla damer. Framför allt är de överlevare. När de var runt 10 år tvingades de alla sluta skolan och arbeta i lantbruket. Flickorna skötte allt hushållsarbete. De fick tidigt lära sig laga mat och göra sin egen pasta. De här kvinnorna är en naturkraft och är så värda att lyfta fram. Vi kan alla lära oss något av dem”.

Kanske vore det även i det ungdomsfixerade, ängsligt trendkänsliga Sverige dags att satsa på det här konceptet? Ingen kan i alla fall tveka på att det är ett vinnande recept.

***