Scoopet som behövde lite tid
Bild: John Macdougall/TT
»EXTRA! EXTRA! UPPGIFTER FRÅN MIAMI: FIDEL CASTRO ÄR DÖD«. Rubriken från tidningen Norra Skåne i augusti 2007 är en klassiker. Med sällan skådat självförtroende kablade den lilla landsortstidningen ut uppgifter som, om de stämde, var ett världsscoop.
Reuters, AP, New York Times, CNN – ingen hade rapporterat att Kubas diktator avlidit.
Från Kuba kom kraftfulla dementier, det var framför allt spansktalande medier i USA som höll storyn vid liv. Och så Norra Skåne förstås. I en artikel i Dagens Media hänvisade tidningens chefredaktör Mimmi Bernfalk till anonyma källor på ett universitet i Miami, men tillade:
– Vi kan ju inte vara säkra på att han är död förstås, det kan vi ju inte, vi är ju bara en liten lokaltidning.
Hon fortsatte:
– Det här är ju egentligen inte intressant för oss. Men så trillade vi över de här uppgifterna, och tyckte ändå att det var kul och intressant.
När det i helgen, nio år senare, stod klart att Castro faktiskt har dött var det många i sociala medier som gjorde sig lustiga över den skånska tidningsankan. Och man kan verkligen fråga sig vad som fick Norra Skåne att med sådan självklarhet publicera de kontroversiella uppgifterna. Svaret på det är förstås bara ett samtal till Mimmi Bernfalk bort. Men det skulle ju riskera att ta ner min artikel, och som alla riktiga journalister vet jag hur man skapar en odödlig story: kolla aldrig en bra grej.