Utmanar gubbrummet

Text: Victor Estby

Bild: Scanpix

En teaters stora scen är dess hjärta och ansikte utåt, den är mest prestigefylld, får mest resurser och rymmer störst publik. På Drama­ten har stora scenen av tradition varit ett tillhåll för i första han manliga dramatiker och regissörer. När danska Line Knutzons »Hantverkarna« har premiär nästa vecka är det tredje gången på 31 år som en pjäs av en kvinnlig dramatiker spelas där.

Jacob Hirdwall är dramaturg och har jobbat på Dramaten i tio år. Han tycker det är positivt att det nu sätts upp en nyskriven pjäs av en kvinnlig dramatiker på stora scenen och att nya Dramaten-chefen Marie-Louise Ekman – som av tidsskäl avböjt att intervjuas av Fokus – är mycket tydlig med att den snedvridna könssituationen på teatern ska brytas.

– Det finns flera skäl till att vi sätter upp »Hantverkarna«, säger han. Ett är att Line Knutzon är en spännande och etablerad dansk dramatiker.
Han berättar att han själv och en grupp från Dramaten såg föreställningen i Köpenhamn.

Med i gruppen var Gösta Ekman, som nu regisserar pjäsen.

– Viktigast var att Gösta tände på pjäsen, för att den tilltalar honom med sin komik där språket säger en sak och den bångstyriga kroppen något annat. Han tyckte också om den för att den säger något om vår tid. Dessutom tyckte vi att det var en klockren idé att sätta upp den här pjäsen av en kvinnlig dramatiker på stora scenen och bryta förbannelsen från 1979, säger Jacob Hirdwall.

Varför det varit en så stor frånvaro av kvinnliga dramatiker på Dramatens stora scen har han svårt att förklara.

– Jag har haft två chefer innan, Ingrid Dahlberg och Staffan Valdemar Holm, och jag kan inte svara på varför de inte tog det initiativet. Det finns ju bra kvinnliga dramatiker och det har inte saknats förslag, men den frågan har inte prioriterats helt enkelt.

Flera kvinnliga namnkunniga dramatiker kommer att spelas på Dramatens stora scen framöver, lovar han.

Samtidigt som Line Knutzon är aktuell på Dramaten, sätts »Hantverkarna« även upp i Helsingborg och Göteborg, och i höstas spelades pjäsen i Uppsala. På Gotland har hennes stycke »Gitarristerna« dessutom premiär i helgen.

Line Knutzon säger att hon inte riktigt vet varför hon är så populär i Sverige just nu.

– »Hantverkarna« säger något om tiden vi lever i – girigheten och finanskrisen. Och teatrarna som köpt in den tror väl att det finns publik för den.

Teatrarna som sätter upp hennes pjäser använder alla samma ord när de berättar varför: hög igenkänningsfaktor. Ämnena hon tar upp och sättet hon skriver på bedöms tilltala den svenska publiken. Vem ur dagens medelklass, överrepresenterad bland teaterbesökarna, har inte anlitat hantverkare för att förverkliga sina drömmar om det perfekta hemmet, den perfekta ytan?

Att hennes pjäs gjort succé på stora scenen på Det Kongelige Teater, Danmarks nationalteaterscen, verkar också vara en förklaring till att hennes pjäser är eftertraktade. En tredje orsak är att det är en samtidskomedi som anses kunna platsa på en stor scen.

Monica Sparby, chef för Länsteatern på Gotland, sätter upp Line Knutzons komedi »Gitarristerna«. Hon har tidigare arbetat med Line Knutzons pjäser på Unga Riks och är mycket förtjust i dem, men tycker inte att de kan fylla upp stora scener, att de fungerar bättre i mindre skala.

– Här sätter vi upp hennes pjäs på en liten scen, en salong för 120 personer. Vi har ingen större scen, men pjäsen är också lagom för det formatet. Samtidigt skrattar jag när hon spelas på stora scener. Jag är häpen över att de sätter upp hennes pjäser på Dramatens och Det Kongeliges stora scener. Men det är ju intressant att de gör det och väldigt roligt om just hon bryter den manliga dominansen!

Att en enskild dramatikers pjäser spelas på fyra svenska scener samtidigt är mycket ovanligt. Oftast handlar det ungefär om två Strindbergs- eller Tjechovpjäser som sätts upp samtidigt. Att teatrarna ger sådant utrymme åt en levande, verksam kvinnlig dramatiker har sällan hänt.

– Det är ovanligt med kvinnliga dramatiker på vår stora scen, säger Jonas Jarl Skute, dramaturg på Helsingborgs stadsteater som också har kritiserats för sin mansdominans men nu sätter upp »Hantverkarna« på sin stora scen.

– Vi anlitar ofta kvinnliga dramatiker och regissörer, men de hamnar ofta på lilla scenen. Det är svårt att fylla en stor scen som dramatiker och det är vanligt att man letar bland klassikerna, som ofta är män. Dessutom är det ovanligt att en teater är beredd att odla nya dramatiker. Line Knutzon har ju tidigare varit skådespelare och skrivit en massa pjäser.

Jonas Jarl Skute säger att det är underskott på kvinnliga dramatiker och att teatrarna inte kan sitta och vänta, utan måste leta upp dem.

– I den här frågan ligger teatern långt efter. Det handlar om en gammal patriarkal struktur, en hierarki som på ett gammalt sjukhus med en manlig överläkare högst upp, sköterskor under honom och längst ner en kvinnlig städerska som bara tilltalas med förnamn. Det är en struktur som går att förändra. Därför är det också roligt att göra en Line Knutzon-pjäs som är så vansinnig och rolig.

Linus Tunström, teaterchef på Uppsala stadsteater, var i höstas först i Sverige med att sätta upp »Hantverkarna«. Han vill inte uttala sig om andra teatrar, men konstaterar att Uppsala stadsteater inte haft svårt att hitta kvinnliga dramatiker. Han har sökt upp exempelvis Malin Lagerlöf och Maria Blom och beställt nyskrivna pjäser av dem, direkt för teaterns stora scen. Att Uppsala stadsteater satt upp Line Knutzons »Hantverkarna« handlar inte om att hon är kvinna, säger han.

– Det är sällsynt med komedier som är roliga och samtidigt handlar om något. Vi är glada att ha varit först i Sverige med att spela »Hantverkarna«. Det handlar om att det är en förbannat rolig pjäs och inte om att fylla någon kvot. Det är en utmaning att dra publik till en stor scen oavsett om man är en kvinnlig eller manlig dramatiker. För Uppsala stadsteater är det en självklarhet att upphovsmännen ska spegla samhället. Men »Hantverkarna« hade vi satt upp även om en man skrivit den.

Line Knutzon på svenska scener

»Hantverkarna«
Om ett par som i jakten på det perfekta hemmet tar hem en grupp billiga hant­verkare som aldrig blir färdiga. De lierar sig med frun för att mer eller mindre få bosätta sig i huset och kunna bygga vidare. En drift med ytlighet och girighet i finanskrisens tidevarv.

Helsingborgs stadsteater, premiär 5 mars

Dramaten i Stockholm, premiär 13 mars

Göteborgs stadsteater, premiär 19 mars

»Gitarristerna«
Om fyra gitarrister som möts för en avskedskonsert för en vän och kompositör som dött. De börjar bråka om vem som bäst kan tolka den dödes intentioner. Pjäsen vrider och vänder på begreppet demokrati.

Länsteatern på Gotland, premiär 6 mars.