Yoga som affärsidé

Text:

Bild: Erik Lefvander, Jessica Gow/TT

För tio år sedan fick Estelle Nordenfalk värk i ländryggen. Efter rekommendation gick hon till en ryggläkare som arbetade utifrån det indiska hälsosystemet ayurveda. I stället för receptbelagd medicin ordinerades hon yogaövningar och förändrade matvanor.

– Jag kände ganska snabbt skillnad och blev väldigt intresserad. Jag började läsa böcker om ayurveda och yoga och började själv yoga. Jag fick verktyg som förändrade mitt liv. I dag är jag en annan människa, säger Estelle Nordenfalk.

När den brittiska tankesmedjan The Legatum Institute publicerar sin årliga lista över världens mest välmående länder finns Sverige återigen på topp tio. Men rapporter visar en tydlig ökning för psykisk ohälsa. Försäkringskassan rapporterar att stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning. Fackförbundet Vision beskriver att sjukskrivningarna har ökat stadigt sedan 2010 och kostar samhället 20 miljarder kronor om året.

Det är vetenskapligt bevisat att yoga är bra för just stresshantering. I en studie av sjukgymnasten Monica Köhn får yoga till viss del legitimitet som behandlingsmetod.

Estelle Nordenfalk hade en framgångsrik karriär i mediebranschen bakom sig, men också ett tempo som tagit henne till gränsen för utbrändhet. I dag är hon vd för Yogayama som har tiofaldigat sin omsättning sedan starten 2004. Bolaget är först med att göra yoga till franchise.

– Många startar en yogastudio för att de älskar yoga, men det är en helt annan sak att driva bolag, säger Estelle Nordenfalk.

Förutom två yogastudior i Stockholm, öppnar verksamheter i Norrköping och Göteborg.

Här träder kvinnor med tidigare chefspositioner inom näringslivet fram. De sadlar om och gör yoga till affärsverksamhet. Eva Vestlie Kastensson lämnade nyligen bankvärlden efter 20 år. Som Yogayamas första franchisetagare tar hon över verksamheten i Norrköping. I höst driver Catarina Olvenmark den andra Yogayamastudion i Göteborg. I 25 år har hon suttit i ledningsgrupper som hr- och csr-chef på franchisekedjan Burger King, MQ och Smarteyes.

När yoga bolagiseras rensas den från vad som i näringslivet gärna ses som källarflum med mantran och rökelse, och blir på så vis rumsren på arbetsplatser och ända upp i ledningsgrupper.

Yoga och mindfulness  har fått stor spridning inom näringslivet. 2014 pryddes nyhetsmagasinet Times omslag av rubriken »The mindfulness revolution« och året därpå etablerades konferensen Wisdom Stockholm. Där deltog bland andra Googles så kallade chefsevangelist Gopi Kallayil, som har skapat ett yogaprogram för bolagets anställda.

Moderniteter som digitalisering och sociala medier sänker också trösklarna.

Svenska Rachel »Yoga girl« Bråthén är en av nutidens yogaguruer. Hon har 2,1 miljoner följare på Instagram och reser världen runt och utbildar i sin yogafilosofi.