Bakom mina ananasglasögon
Bild: Anna-karin karlsson
Alla vet att solglasögon inte i första hand är till för att skydda ögonen. Deras viktigaste uppgift är att meddela omvärlden hur cool bäraren av dem är. Använder du solglasögonen en skuggig dag på stan är du en vanlig människa som försöker vara lagom tuff. Sitter solglasögonen på näsan under bussfärd – du har en blogg, eller har åtminstone sökt till någon dokusåpa. Bär du dem helt distanslöst på nattklubb är du megastjäna, alternativt har du någon gång fått gå förbi en kö på Stureplan. Att solglasögon säger något om personen är inget nytt, men faktiskt säger de även en del om samhällsekonomin.
Under 1980-talet var allt kul. Solglasögonen var precis lika extravaganta som livsstilen. Det var neonfärgade plastbågar i helt oförklarliga former som blixtar eller kometer. Jante var död och alla skulle sticka ut.
När 1990-talskraschen kom tonades solglasögonen ned. De stora flanellskjortorna matchades med John Lennon-inspirerade runda glas. I mesta ungdomsserien »Beverly Hills 90210«, som i sig inte visade på särskilt mycket ekonomisk kris, är introt fyllt av menade blickar bakom, eller över, smala metallbågar.
I slutet av 1990-talet kom it-boomen och alla skulle se ut som om det var minst år 2030 i futuristiska flugglasögon. Den mer glammiga varianten var lilatonade glas med gulliga figurer som stjärnor eller hjärtan i påklistrad strass.
Bubblan sprack och solglasögonen gick i början av 2000-talet återigen tillbaka till mer klassiska former. Stora, runda eller fyrkantiga bågar i plast som påminde om Jackie O:s elegans hade tidigare passat bäst på konservativa begravningar, men satt nu på kändisars näsryggar. Varken ekonomin eller solglasögontrenderna har hämtat sig ordentligt sedan dess. I många år har klassiska, anspråkslösa modeller som Way-farers och pilotglasögon varit självklara val.
Men i år har det hänt något. Årets solglasögonmode är lika utlevande som på 1980-talet. Starka färger, gärna så många som möjligt, på bågarna. De hetaste -modellerna är extremt kattögonformade solglasögon med vassa spetsar eller tjocka plastiga bågar. Så ska man tro solglasögon-trenden är snart ljusare ekonomiska tider att vänta.