Klockrent

Text:

Bild: Kenny Bengtsson

Affärer där man måste ringa på en klocka för att bli insläppt är per definition exklusiva. De låsta dörrarna har två lika viktiga funktioner: att hålla fel personer borta och locka till sig de rätta. Sådana som inte har problem att slänga upp 20 000 kronor för ett armbandsur.

I Sverige är de i runda slängar 14 000, enligt Orvesto-mätningen; 14 000 personer som lägger minst 20 000 kronor på klockor. Per år. Här pratar vi Rolex och Breitling – de enda könsnormsgodkända smycken som män får bära.

Sedan har vi det lilla fåtal som köper klockor för sjusiffriga, eller åttasiffriga, belopp. De är så få att de inte syns i någon statistik, men så är det heller inte personer som fyller i enkäter om dagarna som bär dem. Snarare presidenter, påvar och miljardärer.

På den här nivån heter märkena saker som Patek Philippe, Vacheron Constantin och

Girard-Perregaux. Traditionellt schweiziskt urmakeri i sin renaste konstform. Ofta med en historia som sträcker sig bak till 1700-talet, även om modet med exklusiva armbandsur på allvar slog igenom först bland officerare under första världskriget.

Vad döljer sig då bakom prislapparna?

Å ena sidan guld, diamanter och krokodilarmband. Eller – som en av Louis Moinets modeller – en klocka tillverkad av material från en 2 000 år gammal meteorit från Mars. Prislapp: 4 599 487 dollar.

Å andra sidan har vi inbyggda funktioner som håller koll på månens cykliska rörelser, som gör att man kan navigera via stjärnhimlen och förutse soluppgångar – eller kalendrar som sträcker sig flera århundraden framåt. Vad man nu ska med sådant till.

Kanske är det inte poängen, poängen är att äga något exklusivt. Klockorna tillverkas bara i en handfull exemplar och väntelistan är lång. Och på andrahandsmarknaderna är priserna minst lika höga. Bland annat för att klocktillverkarna själva dammsuger marknaden och köper gamla klockor till sina museer. Som i maj 2010 när Patek Philippe ropade in en klocka från 1943 på auktion för 5,5 miljoner dollar.

Det dyraste armbandsuret som hittills har sålts.

Affärer där man måste ringa på en klocka för att bli insläppt är per definition exklusiva. De låsta dörrarna har två lika viktiga funktioner: att hålla fel personer borta och locka till sig de rätta. Sådana som inte har problem att slänga upp 20 000 kronor för ett armbandsur.

I Sverige är de i runda slängar 14 000, enligt Orvesto-mätningen; 14 000 personer som lägger minst 20 000 kronor på klockor. Per år. Här pratar vi Rolex och Breitling – de enda könsnormsgodkända smycken som män får bära.

Sedan har vi det lilla fåtal som köper klockor för sjusiffriga, eller åttasiffriga, belopp. De är så få att de inte syns i någon statistik, men så är det heller inte personer som fyller i enkäter om dagarna som bär dem. Snarare presidenter, påvar och miljardärer.

På den här nivån heter märkena saker som Patek Philippe, Vacheron Constantin och

Girard-Perregaux. Traditionellt schweiziskt urmakeri i sin renaste konstform. Ofta med en historia som sträcker sig bak till 1700-talet, även om modet med exklusiva armbandsur på allvar slog igenom först bland officerare under första världskriget.

Vad döljer sig då bakom prislapparna?

Å ena sidan guld, diamanter och krokodilarmband. Eller – som en av Louis Moinets modeller – en klocka tillverkad av material från en 2 000 år gammal meteorit från Mars. Prislapp: 4 599 487 dollar.

Å andra sidan har vi inbyggda funktioner som håller koll på månens cykliska rörelser, som gör att man kan navigera via stjärnhimlen och förutse soluppgångar – eller kalendrar som sträcker sig flera århundraden framåt. Vad man nu ska med sådant till.

Kanske är det inte poängen, poängen är att äga något exklusivt. Klockorna tillverkas bara i en handfull exemplar och väntelistan är lång. Och på andrahandsmarknaderna är priserna minst lika höga. Bland annat för att klocktillverkarna själva dammsuger marknaden och köper gamla klockor till sina museer. Som i maj 2010 när Patek Philippe ropade in en klocka från 1943 på auktion för 5,5 miljoner dollar.

Det dyraste armbandsuret som hittills har sålts.