Säsong för världens coolaste accessoar

Därför är Italien världsledande i konsten att både skapa och bära solbrillor.

Text:

Bild: Unsplash

”Bakom mina solglasögon kan ja va’ mig själv. Allting blir så vackert genom, genom mina solglasögon…”. Några av kanske minns den gamla hitlåten från 1980 med Docenterna. Jag var åtta år när jag hörde den på radio och tyckte att den var lika cool som mina solglasögon med gul ram.  

Mina småsystrar hade rosa och röda brillor. Det är viktigt att välja rätt.  

Rätt par av solglasögon kan bli ikoniska, tänk bara på Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany’s och Tom Cruise i Top Gun.  

– Solglasögonen är pricken över i, den där sista touchen som måste vara perfekt. Du kan förstöra en hel look med fel solglasögon. 

Ett av många stil-citat av Giorgio Armani, en av Italiens många världsberömda modeskapare. I Italien är solglasögon något man använder året om och de är en viktig accessoar och stilmarkör. Landet har inte bara över 800 år av historia i branschen utan är också världsledande i dagens produktion av solglasögon av lyxklass, hög och medelhög klass. Kina producerar flest solglasögon totalt men av billigare sort och lägre kvalitet.   

Essilor-Luxottica är Italiens främsta producent av solglasögon och gjorde under 2023 en nettovinst på motsvarande 28 miljarder kronor. Företaget grundades av Leonardo del Vecchio 1961 i Agordo, men har numera sitt huvudkontor i Milano. Liksom den mesta industrin i Italien finns i stort sett alla stora solglasögon-företag där, i norra Italien. Prada, Versace, Armani, Dolce&Gabbana, Chanel, Ray-Ban, Burberry, Miu Miu och Michael Kors är några av de märken Luxottica har i sitt stjärnspäckade stall. 

Andra stora solglasögontillverkare är Safilo, Ioves, Mirage Occhiali, G&G och Essequadro, för att bara nämna några på topplistan.  

Modegurun Ralph Lauren pratar ofta om vikten av rätt solglasögon. 

– Det är accessoarerna som avgör en kvinnas stil. Hennes handväska, klocka, smycken, skor och inte minst hennes solglasögon, konstaterade han vid presentationen av en ny kollektion. 

De första solglasögonen

Men hur började det? Jo, bland annat med den mäktige och fruktade kejsar Nero som styrde romarriket mellan 54 och 68 e.Kr. Han brukade enligt Plinius den äldres skrifter titta på gladiatorernas kamp på Colosseum genom en slipad bit av en smaragd, för att se bättre och dämpa solljuset. Och redan runt 200 före Kristus ska inuiterna ha börjat använda ett slags ögonskydd som skyddade mot solen och snöblindhet.  

På 1300-talet tog glasögontillverkningen fart på allvar i Venedig med omnejd, både av vanliga glasögon och glas tänkta att skydda ögonen mot solen. Just ordet ”glasögon” finns första gången dokumenterat omnämnt i ett venetianskt köpekontrakt från 1317. Bågarna var dock inte uppfunna och de första glasögonen klämdes fast på näsan och var rejält opraktiska.  

År 1455 kom Johan Gutenbergs första tryckta bibel och inom ett halvt sekel fanns det tryckpressar över hela Europa. Att allt fler då fick tillgång till böcker att läsa ökade behovet av väl fungerande glasögon. Solglasögonen förbättrades också och i 1800-talets Venedig bar många i stadens societet grönfärgade glasögon för att skydda sig mot solen som var svår att undvika på alla nödvändiga transporter över vatten. Även gondoljärerna använde sig av glasögonen för sina långa arbetsdagar på de solglittrande kanalerna. 

Glasen tillverkades på ön Murano som än i dag är världsberömd för sin framställning av venetianska glasföremål, allt från vackra vaser till hiskeliga takkronor och enorma glaspapegojor och andra fåglar och djur, för fantasisummor på många tiotusentals kronor. Nåväl, smaken är som bekant delad. Jag har varit på Murano många gånger och charmats av öns färgglada karakteristiska hus, ätit utmärkt mat från det lokala köket och framför allt fascinerats av yrkesskickligheten hos glasblåsarna. Kunskaper som gått i arv ända sen de första solglasögonen framställdes i trakten.  

Glastillverkning på den italienska ön Murano. Foto: AP

Hela regionen Veneto, som Venedig tillhör, är känd för sina många företag i glasögonbranschen. Det verkliga hjärtat för produktionen ligger i Cadore-dalen, i Dolomiterna, ända sedan Angelo Frescura år 1878 grundade den första fabriken för ramar till solglasögon, i Calalazo di Cadore. Den skulle följas av en rad andra och området komma att förknippas med hantverksskicklighet av högsta klass. 

En klassiker

I mitten av 1930-talet nådde konsten att göra snygga och väl skyddande solglasögonen nya höjder – bokstavligen. De stora tekniska framstegen gjorde att nya militära flygplan i US Air Force kunde flyga allt högre och piloterna utsattes mer för mer UV-strålning och större utmaningar i att kunna se ordentligt. Stridspiloterna riskerade att bli förblindade av solljuset och det utgjorde i sig en fara under flygningarna. Efter flera års samarbete med militären kunde Bausch&Lomb år 1936 se till att de farliga strålarna bannlystes med hjälp av en ny slags solglasögon: ”Ray-Ban”.  De första prototyperna hade plastramar men snart togs det fram en linje med stålbågar och namnet ”Aviator” . 

En klassiker var född. 

Ray-Ban Aviator. Foto: Unsplash

Under de 88 år som gått sen dess har förstås mycket hänt och dagens  solglasögon är ännu mer sofistikerade. Stilmässigt har trender kommit och gått, vissa skrattar vi åt i dag, andra förblir tidlösa klassiker.  

Den brittiska artisten och designern Victoria Beckham sammanfattar solglasögonens makt så här: 

– Solglasögon och ett par bra högklackade skor kan ändra en look totalt. 

 Just bland kändisar är det nästan kutym att bära solglasögon, ibland även under intervjuer vilket väl får ses som mindre väluppfostrat. Jag har själv alltid bett folk jag intervjuat att ta av sig dem, så att vi kan se svarandra i ögonen.  

Samtidigt som jag får erkänna att det ibland är skönt att sätta på sig sina mörkaste solglasögon och möta världen inkognito. Eller, som stjärnskådespelaren Jack Nicholson säger: 

”Solglasögon är en del av den rustning jag måste bära”. 

***