Semester i krisens spår
Bild: Petros Giannakouris/scanpix
Om man vallfärdar till charteroraklet, offrar en spädgris och låter prästerna tolka hennes profetia är svaret tydligt: i sommar åker svenskarna till Grekland. Den för nordbor så kära destinationen är efter en dipp på väg att återta platsen som främsta sommarresmål. Orsaken stavas Piigs (euro-krisens mest drabbade länder: Portugal, Irland, Italien, Grekland och Spanien) som nu står för billiga flygstolar och paraplydrinkar.
Enligt Kajsa Moström på resebyrån Apollo är sambandet glasklart.
–Totalt har Greklandsturismen gått ner med fem procent sedan eurokrisen bröt ut. Men vi har märkt att bokningstakten har ökat med tjugo procent igen efter att det senaste stödpaket klubbades igenom i EU. Så den där minskningen är på väg att ätas upp.
Den osäkra ekonomiska situationen i landet har lett till att många har avvaktat för att se att det inte blir statsbankrutt. När det visade sig att så inte var fallet åkte kreditkorten hastigt fram. Moström berättar att man har sänkt priserna med femhundra kronor i snitt eftersom hotellkostnaderna gått ner.
Samma trend märks även i andra Piigs-länder, om än inte lika påtagligt.
– Spanien är också beroende av turism och befinner sig i en liknande situation som Grekland. Det är mycket möjligt att det avspeglar sig i resandet. Men samtidigt har prisläget på till exempel Kanarieöarna pressats upp på grund av revolutionen i Egypten. Det går upp och ner hela tiden, säger hon.
Att politiken styr resemönstren är inte nytt. Nytt är dock att resebyråerna aktivt utnyttjar det i sina kampanjer. På Apollo har man dragit i gång kampanjen »Apollo ♥ Grekland« och enligt Moström är budskapet tydligt.
– Vi startade som ett grekiskt familjeföretag och hjärtat klappar fortfarande för landet. Men med tanke på dagsläget är det förstås ytterligare en anledning att åka dit och hjälpa till att få ekonomin på fötter. Och det märks på turisterna att de är medvetna om att deras pengar behövs.
Men samtidigt som man vill uppmuntra till solidaritetsresande uppmanar man resenärerna att be om kvitto när de betalar. Man vill ta ansvar.
– En del av Greklands problem är att pengarna inte alltid hamnar där de ska. Vi försöker se till att man inte göder den svarta ekonomin.
Så blev Piigs det som varken Fairtrade eller Krav har lyckats bli: en stämpel som erbjuder rent samvete till extrapris.