Tillbaka till rötterna
Bild: Elin Björklund
Bilderna på den »vedervärdiga apelsinen«, det »absurda äpplet«, den »vanställda auberginen« och den »groteska potatisen« fick den franska matkedjan Intermarchés kunder att haja till i somras.
Detta var ju så långt ifrån de perfekt formade och fläckfria frukter och grönsaker som man kunde komma – och som konsumenter lärt sig att köpa.
Syftet med kampanjen är att lära kunderna att våga köpa produkter på varuhusets nylanserade avdelningar som fylldes med frukt och grönsaker som annars kastas av producenterna. Priset ligger ungefär 30 procent lägre än vad motsvarande »normala« frukter kostar.
Först var kunderna tveksamma men när matkedjan började sälja soppor och juicer gjorda på den buckliga frukten och grönsakerna blev det succé direkt.
I USA – där fyrtio procent av all mat slängs – samarbetar det nystartade Foodstar med en rad olika mataffärer och producenter. Genom att köpa upp tilltufsade frukter och grönsaker, och packa och märka dem med Foodstar, så säljs frukten till lägre priser.
I Storbritannien har Waitrose, en av de större matkedjorna, förstått värdet av den goodwill som skapas av att ta hand om mat som annars kasseras. I början av sommaren började företaget med att till starkt reducerat pris sälja enkilospåsar av blandade och deformerade tomater som tidigare aldrig skulle nått butiksdiskarna.
Ett annat brittiskt exempel är att flera mataffärer modifierat erbjudanden som »köp två, betala för en« till »köp en nu, få en senare«. Kunden får en kupong att hämta ut den andra varan om ett tag, något som minskar risken för svinn.
Flera svenska matbutiker använder mat som är på väg att passera bäst-före-datum till att laga färdigrätter direkt i butiken och sälja, som Ica Malmborgs Tuna i Lund som på så vis tar hand om 80 procent av de färskvaror som annars skulle blivit svinn. Det alldeles nya Helsingsborgsföretaget Marmeladmakeriet har börjat i andra änden. De tar hand om frukter som sållas bort redan innan de skickas till affären och kokar marmelad på.