Ungtupparna tar täten
Bild: Scanpix
Det är ett liv inte långt från en rockstjärnas. Med smattrande fotoblixtrar, lättklädda kvinnor och med champagne som flödar efter målgången på ännu en av alla världens formel 1-banor. En scen där huvudaktörerna oftast inte är äldre än universitetsstudenter, och där målet för de flesta är att axla den sjufaldige världsmästaren Michael Schumachers mantel.
För det är en era som är över. För första gången på 17 år är världens formel 1-banor en Schumacher-fri zon. Michael Schumacher har gått i pension, och med den betydligt mindre framgångsrike brodern Ralf petad till den tyska DTM-serien är fältet öppet för spekulationer. Vem är den nye Schumi? Kan någon av de nya unga 80-talisterna mäta sig med den framgångsrike tysken?
– Det kommer att bli väldigt svårt att nå Schumis nivå, framför allt för att han höll på så länge. Men visst finns det de som kan bli lika bra, om inte bättre, säger den tyska formel 1-journalisten Karin Sturm. Hon reser världen runt och följer det vandrande cirkussällskap som drar från kontinent till kontinent för att göra upp om vem som kan köra snabbast.
Karin Sturm säger att alla experter inte är överens om att Michael Schumacher verkligen är världens bäste genom tiderna, även om han onekligen tagit flest medaljer, men att det är väldigt svårt att jämföra olika generationers förare. Bilar ändras, motorer utvecklas, och konkurrensen är olika tuff.
– Schumi hade under perioder knappt något vettigt motstånd. I dag finns det många som är riktigt bra, säger Karin Sturm och pekar ut Fernando Alonso som en möjlig Schumachermätare. Brasilianaren snodde världsmästartiteln framför näsan på tysken såväl 2005 som 2006, och kan därför fungera som en måttstock – om man nu trots allt vill jämföra generationer.
Förutom Fernando Alonso så finns det i dag flera unga förare som var och en på sitt sätt redan har slagit Michael Schumacher. Förra årets underbarn Lewis Hamilton till exem pel, som redan under sin första säsong kom på andra plats och helt ställde stallkamraten och världsmästaren Alonso i skuggan, och som utsågs till tidernas bästa rookie. Eller 20-årige Sebastian Vettel, tysk precis som Schumi, som förra året blev den yngste föraren genom tiderna att ta poäng i formel 1. Och så har vi årets affischpojke, 22-årige finsk-tyske Nico Rosberg, som är född in i sporten. Pappa heter Keke Rosberg, och blev världsmästare 1982. Många tror att sonen kommer att gå minst lika långt.
– Nico Rosberg är väldigt, väldigt, väldigt bra. Trots att han inte har någon superbra bil och att det egentligen är omöjligt, så lyckas han ändå hålla sig uppe i toppen, säger Karin Sturm och börjar som så många andra formel 1-kännare att låta lätt lyrisk när hon pratar om den pojkbandssöte Rosberg, som redan hänger som affisch i otaliga flickrum runt om i Europa. Nico Rosberg är uppväxt i Monaco, men kör även han under tysk flagg, eftersom mamma är tysk.
Frågan inför den här säsongen var för vilket stall det nya underbarnet skulle köra. McLaren-Mercedes satsade stort på att försöka värva honom från Williams-Toyota, något som teamchefen Frank Wiliams satte stopp för genom att erbjuda 22-åringen betydligt bättre villkor. Men ryktet säger att det var pappa Keke som sade nej till flytten. Han ville inte utsätta Nico för trycket att bli stallkamrat med Lewis Hamilton. Sonen står fortfarande på tillväxt och även om blicken är riktad mot en pallplats i år, så är det först säsongen 2010 som han officiellt ska vara med och slåss om guldmedaljen på allvar.
Nico Rosberg kom med sina 20 poäng nia i fjol, och har därmed fler meriter än Schumacher hade i samma ålder. Han säger sig vara sjukt ambitiös, och har gång på gång betonat att den tuffaste utmaningen är att ge sig själv tid att bli allra bäst. Det är en hård värld som kräver ett starkt psyke, och Nico Rosberg förklarade i en intervju i tyska Vanity Fair nyligen, att man som Formel 1-förare tvingas att snabbt bli vuxen.
– Jag är 22 år och har 600 man runt mig som alla har familjer att försörja. De är beroende av hur snabbt jag kör.
Hittills i år är det trots allt en annan ung talang som imponerat mest. Polacken Robert Kubica, som kör för BMW Sauber, tog silver i Malaysia och fick pole position vid förra månadens lopp i Bahrain, där han lyckades knipa bronsmedaljen framför betydligt tyngre namn som Alonso och Hamilton. Kubica, som är den förste polske F1-föraren någonsin, ligger på tredje plats i tabellen så här långt.
Men att imponera en säsong räcker inte långt. Konkurrensen är stenhård och det är många förare som vill ta vid där Schumacher slutade. Gemensamt fö r samtliga av de nya förarna är en oerhörd målmedvetenhet och en ambition helt i Schumachers anda. Och att de fortfarande har en lång väg kvar till sju världsmästartitlar.