Urkraft
»Timmarna. Minuterna. Inget mer.«
När den amerikanska journalisten Amy Shearn skaffade en klocka hade hon ingen aning om att den skulle förändra hennes liv.
Det var heller inte tanken. Idén att skaffa ett armbandsur fick hon när hon såg en av sina gamla favoritfilmer från 1990-talet. Meg Ryans handledsrörelser fungerade som en Madeleinekaka för henne.
Hon bestämde sig. Hon ville ha en egen klocka. Med visare. En sådan som envar bar på handleden förr i tiden.
Någonting hände när människan uppfann mobiltelefonen. Det reella behovet av att bära ett separat armbandsur försvann och blev ännu mer av en accessoar, ett smycke eller en familjeklenod. Ingen behövde det längre för sin ursprungliga funktion.
Så kom de smarta mobiltelefonerna. Den som plockade upp sin Iphone för att kolla klockan fick inte bara reda på det. Utan dessutom vilka mejl som kommit, vem som lajkat din bild på Instagram och vem som retweetat din tweet.
Amy Shearn förändrade sitt beteende när hon fick sitt ur. När hon kollade klockan frestades hon inte att svara på sms. Blev inte sugen på att kolla Facebook. Allt hon såg var visarna, som »ärligt« och »sveklöst« berättade vad klockan var.
Shearn är inte ensam om att sprida sin uppenbarelse. Tidningar som Time och New York Times har på sistone skrivit om »mindfulness« och sömn och uppmanat sina läsare att skaffa armbandsur – och även gamla klassiska väckarklockor, så att mobilen kan portas från sovrummet.
Det saknas inte tecken på att de smarta telefonernas multitaskingkultur är på väg mot en backlash. Den samtidskritiska boken »Trötthetssamhället« av filosofen Byung-Chul Han säljer i stora upplagor världen över. Och ny forskning inom »neuroplasticitet« har visat att vår perception och uppmärksamhet försämras av alla intryck.
Men vem hade trott att revolutionen skulle börja med ett litet armbandsur? Kanske Olof Larsson på Nymans Ur 1851 i Stockholm. För honom har klockan länge varit »en reaktion mot dagens slit- och slängsamhälle.«
– Det är ett mekaniskt litet under som du kan ärva i generationer. Hur många saker är det som håller livet ut i dag?
Tre klocktrender
Mindre. Under lång tid verkade klockorna bara bli större. Men på sistone har trenden stannat av. Klockor större än 47 mm är inte längre lika attraktiva på marknaden.
Större. Klassiska kostymklockor har länge varit heta på vintagemarknaden. Men många har tyckt att de varit lite väl små. Flera märken – som Hamilton, Tissot och Omega – har därför återlanserat sina klassiker, men gjort dem större.
Kvinnliga. För att bredda sin kundbas har flera företag – som Audemars Piguet och Patek Philippe – börjat rikta sig mer mot kvinnor. Och Montblanc har satt diamanter på sin Star Classique – ett litet urverk som egentligen var tänkt för män, men som många kvinnor köpt.