Anders Nissen lyckades kombinera affärer med humanism
Företagsledare och handbollsprofil, dog den 30 maj, 64 år gammal.
Den 26 januari 2020 tog Spanien guld i handbolls-EM i Stockholm genom att slå Kroatien inför 17 800 åskådare. En nyckelspelare bakom det evenemanget var Pandox-direktören Anders Nissen, som förutom att styra ett av Europas största hotellfastighetsbolag även var styrelseordförande i Svenska Handbollslandslaget AB.
Vid den tidpunkten hade coronaviruset sannolikt spridit sig några månader i Kina, men i Europa var det ännu ingen stor sak. I stället kunde Anders Nissen fokusera sig på att planera för det under fjolåret 25-årsjubilerande bolaget Pandox.
Detta Pandox var något nytt när det skapades 1995 i efterdyningarna av den svenska finans- och fastighetskrisen och bärs upp av en affärsidé, som till skillnad mot många andra bolagsskapelser, känns funktionell än i dag. Detta trots den pandemikris som drabbat hotellbranschen det senaste året.
För dem som följt den fastighetsbransch som med få undantag föll ihop som ett korthus under fastighets- och finanskrisen som började sensommaren 1990 var skapandet av Pandox något nytt. Före krisen hade den svenska fastighetsbranschen utgjorts av en hoper bolag som varit en påse »gott och blandat«. Det gällde framför allt att med största möjliga finansiell hävstång ha exponering mot branschen både här och där. Värdeökningar, inflation och rätt tajmande affärer skulle över tid få ihop debet och kredit.
Men krisen ledde på en del håll till att man började tänka lite djupare på vad realresursen fastigheter egentligen är, vilken roll den har i näringslivets värdekedja och hur denna bäst ska hanteras för att maximera nytta och värde. Det kanske inte räcker med en passiv förvaltning av en diversifierad portfölj med stenhus. Kanske fanns det för vissa segment behov av en specialiserad kompetens som tillsammans med hyresgäster och andra intressenter kan skapa ett unikt mervärde.
Hotellfastigheter, som normalt är specialanpassade byggnader, där merparten hyrs ut till en operatör på långa och ofta omsättningsbaserade kontrakt, skulle kunna passa för sådan specialisering och symbios. Det var i alla fall tanken bakom hotellfastighetsbolaget Pandox. Bolaget hade bildats av det statliga panthanteringsbolaget Securum, som tagit över pantsatta fastigheter från de havererade bankerna Nordbanken och Gota Bank, och det krisande men överlevande Skanska. Dessa apporterade till Pandox in hotellfastigheter värderade till 600 miljoner kronor.
Men en bra idé är inte tillräckligt för att nå framgång. Med en blandning av kompetens, målmedvetenhet, energi, integritet, »jordnärhet« och något så ovanligt som förmågan att kunna kombinera affärsmässighet med humanism och en god rättskänsla så kunde Anders Nissen ha rättframma relationer både med ekonomijournalister och med andra delar av kapitalmarknaden. Den som vill mäta Anders Nissens framgångar i ekonomiska termer kan se att Pandox äger hotellfastigheter i 90 städer i 15 länder till ett värde av drygt 60 miljarder kronor, med andra ord 100 gånger mer än när Anders Nissen började bygga upp Pandox.
Under hans dryga 25 år med Pandox hann bolaget både börsintroduceras, köpas ut och återkomma till aktiemarknaden. Anders Nissen var en av de storbolags-vd:ar på Stockholmsbörsen som suttit längst på sin post och något så anakronistiskt som en entreprenöriell tjänsteman, där hans »plan« var att kliva av vd-posten strax innan han skulle fylla 100 år.
Starten som handbollsspelare i Kristianstadlaget Näsby IF syntes både i form av starka band till hemtrakterna, trots att han sedan många år bodde i Täby norr om Stockholm, och ett ledarskap som byggde mycket på paralleller till handbollen. Oss journalister kunde han coacha med ett sms – »Bra skrivet«, ibland blandat med lite konstruktiv kritik. Rubriken på Anders Nissens sista vd-ord var »En tydlig spelidé i ett svårt läge«, med nyckelorden »Respond, Restart, Reinvent.« Där tvingas nu hans lagbyggen ta över.