En av Sveriges mest framgångsrika rallyförare
Ewy Rosqvist-von Korff, rallydrottning, dog den 4 juli. Hon blev 94 år gammal.
Bild: TT
Det var som assistent till en veterinär som den unga Ewy Jönsson, född bland bondgårdar på skånska slätten, fick bilkörning i blodet. Senare i livet berättade hon gärna om hur det började. Om hur hon skulle frakta tjursperma för insemination av kor och eftersom sädesvätskan var temperaturkänslig tvingades hon köra fort på slingriga grusvägar. Det gick fortare och fortare i takt med att hon lärde sig hantera sin Mercedes och hon började ta tid på sträckorna.
Smaken för fortkörning hade fötts. Förste maken Yngve tävlade med framgång i speedway och motorcross och när han också började köra rally föreslog han för hustrun att hon skulle bli co-driver, kartläsare.
”Det var ganska så roligt”, noterade hon senare i memoarerna Fart från början till slut. Men ännu roligare vara att sitta på förarplatsen. Den första segern kom 1959, när hon vann Midnattssolsrallyt. Tillsammans med sin svägerska gick hon in i Den Europeiska Damcupen. Det gällde att delta i så många rallyn som möjligt; Monte Carlo-rallyt, Akropolis-rallyt i Grekland, italienska Mille Miglia, brittiska RAC-rallyt och så vidare. I kamp med engelskan Pat Moss (gift med rallyföraren Erik ”Carlsson på taket” Carlsson) vann Rosqvist och som europamästare fick hon ta emot segerpokalen från furstinnan Grace av Monaco.
Med ett fetare kontrakt knyckte tävlingssugna Mercedes Benz henne från Volvo och hon försågs med en Mercedes 220 S som vägde nästan två ton. Hösten 1962 väntade Sydamerika med Gran Premio de Argentina, ett av de svåraste och farligaste rallyloppen i världen.
Rosqvist och kartläsaren Ursula Wirth var rallyts enda kvinnor. På startlinjen flaggades de 286 bilarna i väg med tio sekunders mellanrum. Rosqvist/Wirth startade den första etappen klockan tre på natten. Sensationellt vann de delsträckan och nu hamnade allt ljus på duon.
Under den andra etappen inträffade två dödsolyckor. En kollega i Mercedesstallet förolyckades och även kartläsaren skadades svårt. Rosqvist/Wirth bestämde sig för att bryta tävlingen, men de hade återigen vunnit etappen. Åskådarna jublade så fort de fick se de blonda svenskorna. Så Mercedescheferna övertalade dem att fortsätta.
Etapp efter etapp utökades försprånget till det övriga startfältet. De vann alla sex etapperna, något som ingen i Argentinas Gran Premios historia hade lyckats med tidigare. De slog tvåan med tre timmar och satte ny rekordtid för loppet. Bara 43 av de nästan 300 startande ekipagen gick i mål.
Människomassan som mötte dem vid målet var hänförd. Vid segerbanketten stack reportrar fram sina mikrofoner och ville veta allt om dem. Hur vågar ni? Hur gör ni? Är ni gifta?
Duon Rosqvist/Wirth ställde de följande två åren åter upp i Argentinas GP och knep en andraplats 1963. I tävlingen 1964 blev de trea men råkade ut för sitt värsta tillbud i karriären. I 150 kilometer i timmen närmade de sig en järnvägsövergång. Alltför sent såg Roskvist att bommarna var på väg ner. Hon bromsade med hårt men bilen gled rakt in i bommen som krossade vindrutan. Sedan rusade tåget förbi tre meter framför kylaren.
Mer och mer blev Rosqvists liv knutet till Mercedes och Stuttgart i södra Tyskland. Där blev hon baronessa, när hon 1964 gifte om sig med Alexander von Korff. Han var Mercedesstallets tävlingschef och det var han ”som bad mig att sluta tävla, innan det var för sent”.
Rosqvist gjorde därför sin sista tävling på höjden av sin karriär redan 1967. ”Min man hade blivit sjuk. Jag ville kunna ta hand om honom.” Dock fortsatte hon som testförare av nya modeller och guide på företagets museum där bland annat hennes egen pokal från Argentinas GP var utställd.
Rosqvists och Wirths bedrifter inspirerade femtio år senare till den svenska spelfilmen ”Rallybrudar”. Huvudpersonen Ulla, spelad av Eva Röse, inleder sin rallykarriär som veterinärassistent. Allt följer Rosqvists liv. Fast hennes barndoms skånska landsbygd är bytt till en värmländsk.