Han märktes och skapade snabbt publicitet
Salwan Sabah Matti Momika föddes 1986 i staden al-Hamdaniya i Irak. Det var en stökig plats och orolig tid. Landets härskare Saddam Hussein hade startat ett långdraget och blodigt krig mot grannen Iran. Några år efter vapenstilleståndet 1988 gav sig Saddam i stället på det oljerika emiratet Kuwait och utlöste därmed en lång händelsekedja som slutade med att han själv störtades, dömdes och så småningom avrättades.
Men Irak gick ur askan i elden. Några år efter USA:s ”befrielse” av landet bredde terrorstyrkan IS ut sig, vilket så småningom resulterade i en enorm flyktingvåg från Mellanöstern. I flyktingströmmen fanns 2017, nio år efter Saddamsstyrets kollaps, den då 31-årige Salwan Momika, med hopp om att nå Sverige.
Han var fostrad i den syriakiska katolicismen och medlem i Assyriens Patriotiska Parti. När IS intog Mosul anslöt han sig till de kristna styrkorna. Uniformen bar texten "Spirit of God Jesus Son of Mary Battalion" och han lät fotografera sig med vapen i hand. Exakt vad annat han gjorde i kriget mot IS är okänt. Momika kom hur som helst till Sverige via Tyskland 2021, beskrev sig själv som politisk flykting och fick ett treårigt uppehållstillstånd. Väl här började han presentera sig som ateist och kristen avfälling. Livet var uppskruvat. Han dömdes till villkorligt straff för att ha knivhotat en man som han delade lägenhet med.
År 2023 inledde han så, med tillstånd från polisen, sin serie koranbränningar, extra utmanande och förolämpande för muslimer därför att han lindat in den heliga skriften i bacon, som ju för muslimer är oren föda. Han var inte först med koranbränningar; det var dansken Rasmus Paludan. Men han märktes och skapade snabbt publicitet genom att sprida videolänkar på sociala medier.
Migrationsverket beslöt att utvisa honom. Han hade gjort sig för mycket till provokatör och posör. Kolumnisten Oisín Cantwell i Aftonbladet fann utvisningsbeslutet i sin ordning och betecknade Momikas aktioner som ”plumpa och vulgära, helt utan briljans”. Men Cantwell tillade också om den svenska demokratin: ”En yttrandefrihet som endast tillåter det smakfulla och oförargliga är inte en yttrandefrihet värd namnet.”
När han skulle utvisas åkte Momika till Norge för att söka asyl där. Han greps emellertid och skickades tillbaka till Sverige. En månad senare, i maj 2024, fick han ett nytt svenskt uppehållstillstånd eftersom han riskerade tortyr eller rentav döden i Irak för att ha skändat islam.
Ingen ifrågasatte att Momika var flykting på riktigt. En fatwa hade utfärdats mot honom, alltså en sorts bannbulla och i praktiken en dödsdom. Och med hoten mot hans liv i Irak blev utvisning en omöjlighet.”Han löper risk för att utsättas för tortyr och omänsklig behandling”, sa en tjänsteman vid Migrationsverket. På sociala medier vädjade Momika till sina följare om pengar för att täcka advokatkostnader för att söka asyl i USA: ”Kanske är jag den enda riktiga flyktingen i Sverige eller Europa som behöver stöd”, sa han.
Hotet var tydligt och klart uttalat. En stad i Irak utlovade två miljoner dollar och en koran gjord av två kilo guld som belöning till den som mördade Momika. Enligt SVT var det känt i den lokala gangstermiljön i Södertälje och hela Storstockholm, att det fanns pengar att tjäna för den som tog an uppgiften att mörda honom.
Svenska myndigheter gav Momika en ny start. De försåg honom med en ”säker” bostad i en av Södertäljes förorter. Han skulle strax upp i Stockholms tingsrätt i målet om hets mot folkgrupp. Men de som ville straffa honom för hans koranbränningar och förolämpningar mot islam hade inte svårt att spåra honom. På sociala medier visade Momika på nyårsafton upp lägenheten från vilken han gav långa livesändningar på Tiktok. Den var modernt inredd och trivsam. I ett hörn stod en julgran. Han ställde sig själv framför två tavlor med de tyska filosoferna Friedrich Nietzche och Arthur Schopenhauer.
Sent på kvällen slog hämnarna till. De sköt ihjäl koranskändaren – som befann sig mitt i en livesändning på Tiktok – i hans hem.
Salwan Sabah Matti Momika föddes 1986 i staden al-Hamdaniya i Irak. Det var en stökig plats och orolig tid. Landets härskare Saddam Hussein hade startat ett långdraget och blodigt krig mot grannen Iran. Några år efter vapenstilleståndet 1988 gav sig Saddam i stället på det oljerika emiratet Kuwait och utlöste därmed en lång händelsekedja som slutade med att han själv störtades, dömdes och så småningom avrättades.
Men Irak gick ur askan i elden. Några år efter USA:s ”befrielse” av landet bredde terrorstyrkan IS ut sig, vilket så småningom resulterade i en enorm flyktingvåg från Mellanöstern. I flyktingströmmen fanns 2017, nio år efter Saddamsstyrets kollaps, den då 31-årige Salwan Momika, med hopp om att nå Sverige.
Han var fostrad i den syriakiska katolicismen och medlem i Assyriens Patriotiska Parti. När IS intog Mosul anslöt han sig till de kristna styrkorna. Uniformen bar texten ”Spirit of God Jesus Son of Mary Battalion” och han lät fotografera sig med vapen i hand. Exakt vad annat han gjorde i kriget mot IS är okänt. Momika kom hur som helst till Sverige via Tyskland 2021, beskrev sig själv som politisk flykting och fick ett treårigt uppehållstillstånd. Väl här började han presentera sig som ateist och kristen avfälling. Livet var uppskruvat. Han dömdes till villkorligt straff för att ha knivhotat en man som han delade lägenhet med.
År 2023 inledde han så, med tillstånd från polisen, sin serie koranbränningar, extra utmanande och förolämpande för muslimer därför att han lindat in den heliga skriften i bacon, som ju för muslimer är oren föda. Han var inte först med koranbränningar; det var dansken Rasmus Paludan. Men han märktes och skapade snabbt publicitet genom att sprida videolänkar på sociala medier.
Migrationsverket beslöt att utvisa honom. Han hade gjort sig för mycket till provokatör och posör. Kolumnisten Oisín Cantwell i Aftonbladet fann utvisningsbeslutet i sin ordning och betecknade Momikas aktioner som ”plumpa och vulgära, helt utan briljans”. Men Cantwell tillade också om den svenska demokratin: ”En yttrandefrihet som endast tillåter det smakfulla och oförargliga är inte en yttrandefrihet värd namnet.”
När han skulle utvisas åkte Momika till Norge för att söka asyl där. Han greps emellertid och skickades tillbaka till Sverige. En månad senare, i maj 2024, fick han ett nytt svenskt uppehållstillstånd eftersom han riskerade tortyr eller rentav döden i Irak för att ha skändat islam.
Ingen ifrågasatte att Momika var flykting på riktigt. En fatwa hade utfärdats mot honom, alltså en sorts bannbulla och i praktiken en dödsdom. Och med hoten mot hans liv i Irak blev utvisning en omöjlighet.”Han löper risk för att utsättas för tortyr och omänsklig behandling”, sa en tjänsteman vid Migrationsverket. På sociala medier vädjade Momika till sina följare om pengar för att täcka advokatkostnader för att söka asyl i USA: ”Kanske är jag den enda riktiga flyktingen i Sverige eller Europa som behöver stöd”, sa han.
Hotet var tydligt och klart uttalat. En stad i Irak utlovade två miljoner dollar och en koran gjord av två kilo guld som belöning till den som mördade Momika. Enligt SVT var det känt i den lokala gangstermiljön i Södertälje och hela Storstockholm, att det fanns pengar att tjäna för den som tog an uppgiften att mörda honom.
Svenska myndigheter gav Momika en ny start. De försåg honom med en ”säker” bostad i en av Södertäljes förorter. Han skulle strax upp i Stockholms tingsrätt i målet om hets mot folkgrupp. Men de som ville straffa honom för hans koranbränningar och förolämpningar mot islam hade inte svårt att spåra honom. På sociala medier visade Momika på nyårsafton upp lägenheten från vilken han gav långa livesändningar på Tiktok. Den var modernt inredd och trivsam. I ett hörn stod en julgran. Han ställde sig själv framför två tavlor med de tyska filosoferna Friedrich Nietzche och Arthur Schopenhauer.
Sent på kvällen slog hämnarna till. De sköt ihjäl koranskändaren – som befann sig mitt i en livesändning på Tiktok – i hans hem.