Nalle Knutsson
Bild: KARY LASCH/scanpix
En svensk Liberace, pompös och glittrig. Så beskriver Jugge Nohall sitt första intryck av Nalle Knutsson, showproducenten som noga såg till att anlända i limousine och stolt bar äkta päls. Och som så småningom kom att bli hans bästa vän.
För många framstod Nalle Knutsson livet ut som en udda, prålig fågel. Med en spretig bakgrund inom showbusiness blev han för en yngre publik känd främst genom dokusåpor som »Nalles show« och »Club Goa«. Han stack ut var han än rörde sig. Men frågan är om kontrasten mellan Nalle Knutssons grandiosa attityd och omgivningens vardaglighet någonsin accentuerades tydligare än när hans -modellskola, Nikita Model Agency, i mitten av 90-talet var föremål för följetongsmässig granskning i SVT:s konsumentmagasin »Plus«. Kurserna var inhysta i ett hotell utanför Stockholm. Den avgiftsbelagda undervisningen inkluderade bland annat att lära sig gå i högklackat, och att göra en underklädesvisning. Som Nalle Knutsson i sin tur fakturerade även hotellet för. Bildspråket var starkt. Blåsuts Liberace dunkade huvudet i folkhemsbotten när Sverker Olofsson kastade hans showbusiness i soptunnan.
Nalle Knutsson föddes i Ljungbyholm utanför Kalmar. Han fick en borgerlig uppväxt, vett och etikett var strikt. I sena tonåren flyttade han till Stockholm för att bli skådespelare.
På den egna hemsidan listade Nalle Knutsson sin karriär i bilder. Startpunkten var som modell för Hänt i Veckans Häntmannen. En ung Knutsson poserar i fladdrig kort sarong. Därpå följer dans- och modeshower, musikaler, någon långfilm, åtta säsonger som konferencier för Cirkus Scott och gästspel i 1970-talets Libanon, Sydafrika, Spanien, Grekland och Iran.
– Han hade en tendens att hamna i auktoritära regimer, kommenterar Mikael Bohman, exekutiv producent för »Nalles show«.
Under flera år drev Nalle Knutsson Naks Blommor, sin tids mest exklusiva blomsterbutik. Affären fick stänga när kompanjonen drog sig ur.
Ett hårt slag kom 1997, när båda hans föräldrar och tre nära vänner gick bort. Sorgen förlamade honom, har han berättat.
När karriären tog ny fart 2000, arbetade Nalle Knutsson som biblioteksassistent.
– Idén var självklar. Vi skulle låta honom göra comeback, ge honom en chans att visa världen vad han gick för. När vi jobbat ihop tidigare var allt bara kul. Men nu var det som att vi satte Nalle i en tryckkokare. Han var tvungen att leverera sitt livs dröm, säger Mikael Bohman.
»Nalles show« blev en kamp. Inte minst eftersom produktionsledningen skrev in deltagare som ökade dynamiken, sådana som hade motstridiga idéer eller var mind-re bra än de borde på sin uppgift.
Mångsysslaren Jugge Nohall agerade Nalle Knutssons högra hand i serien. Men det var först i och med dokusåpan »Club Goa« som de blev nära vänner.
– Nalles privata och offentliga jag var som natt och dag. Privat var han en varmhjärtad kille, som ofta ringde och kollade om man mådde bra.
– Han klev upp tidigt på morgonen för att hinna föna håret och mejka sig innan han gick ut. Han var elegant även om han bara skulle ut och gå. Det var inte det att han tyckte att det var kul, direkt. Det var mer att han var plikttrogen sin roll. Är man artist ska man se ut som en artist, säger Jugge Nohall.
Nalle Knutsson efterlämnar två söner, Alexander och Christoffer. Den förre brukade köra honom i limousin, helst Gustav VI:s gamla Cadillac Fleetwood, till olika tillställningar. Nalle Knutsson väckte stor uppmärksamhet när han 2005 försökte adoptera den då 30-årige indiern Sanjay Komar, som länge varit hans fadderbarn.
– Han ville hjälpa Sanjay och ge honom ett svenskt medborgarskap. Han överklagade och överklagade, men fick nej. Det tyckte han var hemskt jobbigt, berättar Jugge Nohall.
Nalle Knutsson avled till följd av levercancer, drygt tre veckor efter att han fått besked om sjukdomen. Det sista han hann göra som skådespelare var en roll i komediserien »Allt faller«, mot bland andra Marie Göranzon. »Allt faller« sänds i TV4 senare i år.
Jenny Damberg, frilansjournalist