Ola Magnell
Bild: TT
Ola Magnell har gått ur tiden. Ut ur den samtid som han oupphörligt skildrade i sina sånger med flödande bildspråk och vassa metaforer. Nu ekar det ödsligt i pelargången där hans grånade kollegor väntar på sin plats på elefantkyrkogården. Ewert Ljusberg och jag själv är födda samma år som Ola Magnell.
Ola Magnell har en hängiven publik som älskar hans sånger. Nu, efter hans död, citerar de flitigt ur dem på Facebook. Men riktigt folkkär blev han aldrig. Det var för många ord i hans texter. Mångtydighet och svart humor har aldrig passat på Svensktoppen.
Nu haglar superlativerna i pressen. Så dags, kan man tycka, men det är i själva verket bara den sedvanliga dramaturgin i media när det gäller många artister. Formeln lyder: Bortglömd – död – hyllad … Cornelis råkade ut för samma sak.
la Magnell hittade redan från början sin egen ton. Man säger ibland att författare skriver samma roman hela tiden. Lite hårdraget kan man säga att Ola skrev samma sång hela tiden.
Man hör direkt att det är han. Många av hans sånger är klassiker: »Påtalåten«, »Cliff«, »Rulltrappan«, »Vällingklockan«, »Tomma tunnor«. På 70-talet var han stor, men under det glassiga 80-talet hamnade han i skuggan. Sedan kom han aldrig riktigt tillbaka till rampljuset. Liksom Ulf Lundell och Mikael Wiehe kunde Ola Magnell sin Dylan. Han är nog den som påverkats mest av den amerikanske barden. Alltifrån nasal röst till gitarrkomp och munspel. Men det hörs mera i de tidiga sångerna. Ola Magnell har gjort den bästa översättningen av Dylans »Dont´think twice«. (»Ta det kallt, det är allt«)
Vissa författare har sin topp tidigt. Vanligen har man sin peak senare i mogen ålder. Det hör till undantagen att man skriver bättre när man blir gammal. Ola Magnell var ett sådant undantag, trots skröplig kropp med benbrott och hjärtinfarkter. Jag hörde en nyskriven sång av honom på en visfestival för ett par år sedan. Den var helt enastående.
Ola älskade att framträda, det var hans liv. Jag kan se honom framför mig när han sitter på scenen med ett illmarigt leende och gitarren i knät. Men han var trött på slutet. Han tvingades turnera, enligt honom själv, för att han hade så dålig pension. Det är säkert sant, det gäller många av oss artister. Mycket har vi oss själva att skylla eftersom vi är dåliga på att samla i ladorna. Ola var väldigt oekonomisk, en yrkessjukdom som han delade med Evert Taube, Cornelis Vreeswijk och Carl Michael Bellman. För att bara nämna några. Ute i landet spelade han ofta i mindre lokaler. Ändå envisades han med att plocka med sig medmusiker och egen ljudtekniker. Ofta gick det jämt upp. Eller blev minus. Kvalitet var viktigare än pengar.
Olas Magnells texter andas underfundig frustration. Det är aldrig enkelspårig samhällskritik. Han var för skicklig sångpoet för att slänga ur sig slagord. I mycket var han som en kvarlevande hippie från 60-talet. Man hör eko från Marcuse och studentrevolternas alienation..
Ola må ha varit bohemisk och flummig men med språket kompromissade han aldrig. När det skulle gå ut ett protest-upprop bland namnkunniga artister för att bevara Visskolan i Västervik åtog jag mig att formulera det. Sedan skickades det runt för underskrift. Men Ola hade upptäckt ett syftningsfel. Jag rättade det, men Ola skrev ändå inte på. Nu hade han hittat vad han ansåg var ett annat språkfel. Det tyckte inte jag, som kände mig tillrättavisad som en skolelev. »Ta det så här eller skit i att underteckna«, skrev jag argt. Och så fick det bli.
Ibland kunde Ola Magnell låta självupptagen, det är mycket »jag« i hans texter. Men han räddades av sin svarta humor. Han var en känslig person. Oftast vänlig och lågmäld men ibland kom divalaterna fram, då blev han både arg och lättkränkt. En gång skulle vi spela på samma konsert på Gotland. Arrangören, min hustru och jag mötte Ola på Visby flygplats. Han var ursinnig över någon struntsak – jag har glömt vad det var – han skulle ta vändande flyg tillbaka till Stockholm. Arrangören vägrade han att tala med. Jag och min hustru fick prata honom till rätta. Det tog en bra stund.
Vi hade sporadisk kontakt, snackade i pausen på festivaler. Ibland ringde han och pratade bekymrat om sitt läckande tak på huset i Skåne. Nu är han borta, jag önskar att vi hade pratat mer. Om alltifrån Nietzsche till takläggning. Jag tänker ofta på hans formuleringar, man borde ge ut en bok med Ola Magnells bevingade ord:
… Jag stod där vid porten till dikten
Men var aldrig välkommen in
Och när jag tog rocken och gick
sa en främling
»Den där rocken är inte din«.