Åtgärder för att stärka konsumentskyddet på spelmarknaden

Den svenska regeringen har lagt fram ett nytt förslag för att stärka konsumentskyddet för casinospelare på den svenska spelmarknaden. Om lagförslaget träder i kraft sätter det större krav på spelbolag att ha koll på sina spelare, både hälsomässigt och ekonomiskt för att upptäcka och förebygga problem. Blir förslaget genomröstat i riksdagen så föreslås det träda i kraft den 1:a april 2024.
I praktiken innebär det att ett svenskt casino kommer ha ökade rättigheter att samla in information om svenska spelares ekonomi och spelvanor. På så sätt hoppas regeringen att de svenska spelsajterna ska kunna upptäcka tendenser till spelmissbruk i god tid och ge spelaren de hjälpmedel och det stöd som behövs för att förebygga problem. Det är ett bra lagförslag med goda intentioner, samtidigt som den inkräktar på varje spelares integritet.
Lagförslaget innebär nämligen att den befintliga spellagens regler om behandling av personuppgifter kompletteras och öppnas för dem att samla in, granska och analysera spelarens ekonomiska situation samt psykiska hälsa. Det ger plötsligt ett svenskt spelbolag tillåtelse att samla in privat information på ett nytt sätt som kanske inte alla personer är bekväma med.
Frågan är om det nya lagförslaget egentligen kommer att leda till ett bättre konsumentskydd för svenska casinospelare. Många tror nämligen att det nya lagförslaget kommer locka fler spelare till att spela på casinon utan svensk licens i stället. Lagförslaget kan därför anses vara kontraproduktivt, eftersom ett casino utan svensk licens inte har samma konsumentskydd som en svensk spelsajt har då dessa casinon har tillsyn från andra myndigheter i utlandet, som exempelvis Malta eller Estland. Inom EU är konsumentskyddet starkare då det omfattas av EU:s lagar och regler, det blir mer problematiskt när spelarna hamnar utanför EU/EES-regionen och spelar på casinon från Curaçao eller Isle of Man där kraven för regelefterlevnad är betydligt lägre.
Förslaget försöker även ta itu med organiserad brottslighet inom spelbranschen. I den befintliga lagen kan företag som bryter mot reglerna åka på att betala höga sanktionsavgifter. Det nya förslaget justerar texten i lagen så att samma höga sanktionsavgifter och böter ska gälla även vid brott mot penningtvättslagen. I dagsläget är det nämligen betydligt mildare straff när det kommer till tvätt av pengar bland online casinon, något man vill ändra på. Genom att göra det hoppas man att kunna få bukt på ekonomisk brottslighet och penningtvätt som tyvärr är ett växande problem inom casinobranschen.
Det kommer också bli lagstadgat att all casino- och spelrelaterad försäljning via telefon måste skickas skriftligt till och bekräftas av kunden. Om ett casino sålt någonting via telefon och missat att skicka ut det avtal som ingåtts skriftligt till kunden kommer avtalet att anses som ogiltigt. På så sätt vill man komma ifrån eventuell oseriös telefonförsäljning, där kunder pressas till att ingå muntliga avtal via telefon som sedan kan vara väldigt svåra eller rent av omöjliga att ta sig ur. Genom att alla avtal måste skickas skriftligt till kunden för att vara giltiga får svenska spelare bättre koll på vad som gäller och man hoppas kunna minska oseriös och bedräglig telefonförsäljning i casinobranschen.