I samarbete med Speedy Originals Ltd

Fokus på innovation inom spelbranschen

I den här artikeln kan man läsa mer om spelbranschens fokus på innovation för att främja användarvänlighet, trygghet och enkelhet.

Text:

Spelindustrin utvecklas ständigt. För några år sedan, mer bestämt 2019, infördes en ny spellag som innebar att spelbolag blev tvungna att ansöka om en svensk licens för att rikta sig mot svenska konsumenter, bland annat för att skydda spelare mot oseriösa aktörer och öka skatteintäkterna. Men så har det inte sett ut under en lång tid. När Sverige gick med i EU 1995 bröts det spelmonopol som staten tidigare haft och utländska aktörer utmanade marknaden.

Idag är möjligheterna om spel online oändliga, och man kan fortfarande spela fysiskt på ett spelombud eller Casino Cosmopol, som är Sveriges enda kvarvarande landbaserade casino. Man kan exempelvis spela casino, betta på stora sportevenemang och musiktävlingar som Eurovision Song Contest samt lotterier och nummerspel. Men hur ser egentligen spelmarknaden ut idag? Hur utvecklas den ur ett tekniskt perspektiv, hur arbetar man för att skydda spelare och för att öka användarvänligheten? Det kan man läsa mer om nedan.

Spelmarknadens utveckling

Innan Sverige gick med i EU hade staten spelmonopol, men i och med ingången utmanades detta och utländska aktörer såg sin möjlighet att utmana marknaden. För att återta kontrollen och för att lättare kunna reglera marknaden infördes lagen, något som dröjde många år. Spelbranschens mål är att marknaden ska vara trygg, tillförlitlig och enkel för användarna. Den nya spellagen är ett kvitto på att staten behövde ett regelverk och kontroll. Om ett bolag har en svensk licens idag men inte sköter regelverket blir man av med den.

Många kanske inte är medvetna om hur man kan se att ett spelbolag har en svensk licens hos Spelinspektionen, den myndighet som kontrollerar svenska marknaden. Det är faktiskt inte så svårt att ta reda på det, för alla licensierade spelsidor måste skylta tydligt med Spelinspektionens logga någonstans på sin webbsida, ofta längst ned.

AI och användarvänlighet

Det pågår alltså ständigt förändringar och uppdateringar på den svenska marknaden, och internationellt, för att den ska bli bättre. Det kan handla om allt från tryggare betalningsmöjligheter med BankID, krypteringsmetoder och AI-verktyg. Marknaden har gått från att endast spela med kontanter, till att internet expanderas och allt fler verktyg utvecklas för att kunna göra förbättringar, likt alla andra branscher. Ett exempel på hur användarvänligheten förbättras är bland annat att spelupplevelsen blir mer mobilanpassad genom bättre grafik och mer funktionell, men det finns även andra aspekter.

På den senaste tiden har AI, artificiell intelligens, exploderat och många är rädda att verktyget kommer att ta över många jobb – men man måste se det som just ett verktyg för att kunna underlätta arbetsprocessen och i detta fall även användarvänligheten. Inom spelindustrin görs detta kontinuerligt.

Med AI kan utvecklare till exempel anpassa spelupplevelsen och föreslå rekommendationer utifrån användares spelvanor, analysera beteenden och förebygga mer negativa spelmönster. Det är något som gör spelupplevelsen i helhet personaliserad, bättre och roligare för konsumenter. Hur verktyget kommer att användas inom branschen i framtiden kommer att bli spännande att följa, för att kunna göra helhetsupplevelsen tryggare.