DN:s nya offensiv mot landsbygden
DN:s skadeglädje över de höga drivmedelspriserna är påtaglig. Men inser tidningen att den håller på att öppna en helt ny front i kriget mot landsbygden?
Toppbild: TT
Skadeglädjen går inte att ta miste på.
Jag vet inte om ni hör till dem som såg fram emot att äntligen få okynnesbränna billiga fossilbränslen den 12 september. Det beror väl dels på hur mycket ni tror på vallöften, dels på hur kul ni tycker det är att låta bilen stå på tomgång. Men om ni verkligen gjorde det förstår jag att ni känner er blåsta. Om Aftonbladets förklaring till att Socialdemokraterna inte regerar är att väljarna blev lurade av nättroll och ryska påverkansoperationer, är Dagens Nyheters motsvarighet att regeringspartierna, mot bättre vetande, ställde ut ohållbara löften om bensin- och dieselpriset.
Detta är en argumenterande text. Alla åsikter är skribentens egna.
Det finns i alla fall en bred medial enighet om att folk inte kan ha röstat som de gjorde på vettiga grunder. Och det är säkert sant. Tror någon att väljare vet vad de gör?
Men just det här med drivmedelspriserna får verkligen journalister att känna sig förträffliga. Som all annan politik numera, skiljer bensinpumpen de goda från de onda. Och vi vet alla på vilken sida prästerskapet i media står.
Det är tonläget som avslöjar dem. Det här handlar inte bara om att sätta åt makthavarna och granska vallöften. Det handlar lika mycket om att sätta åt folk som är efterblivna nog att vara beroende av bilen. Och dumma nog att låta den saken bestämma hur de röstar.
Enligt DN:s beräkningar måste regeringen backa från att sänka reduktionsplikten, annars hotar miljardböter från EU, förklarade DN:s klimatreporter Peter Alestig, strax efter Lucia. Då hade tidningen redan rapporterat att Klimatrådet menar att regeringen måste ändra politik, för klimatlagen kräver det.
Ebba Busch kallas till näringsutskottet för att förklara sig efter DN:s avslöjande, kunde tidningen rapportera några dagar senare. Sverige kan stämmas i EU-domstolen, hette det triumferande dagen före dopparedagen. "Så blev dieselannonserna högerns valoffensiv", berättades det i mellandagarna i ett reportage där just ett slags skadeglad indignation bubblade i full synlighet.
Vad berodde det här valet av kampanjfråga på? Jo, huvudförklaringen, enligt DN, var att "drivmedelsfrågan passade in i Sverigedemokraternas berättelse". Dåligt, alltså. I vad mån den också passade in i den "berättelse" många svenskar på landsbygden faktiskt lever i, framgick inte av artikeln.
Och nu senast rapporterades det att ett EU-beslut kommer att leda till att svenska bränslepriser stiger om regeringen sänker reduktionsplikten.
Kort sagt: ni bilberoende landsbygdsbor kan släppa era infantila dieseldrömmar. Hur den högerpopulistiska regeringen än gör, kommer de som verkligen bestämmer – klimatpolitiska rådet, EU, domstolar och möjligen Dagens Nyheter själva – att se till att bränslet bara blir dyrare. Precis som det ska vara.
Ta tunnelbanan, som alla andra ansvarsfulla människor.
Det här, tror jag, är den kraftigaste offensiven i det ganska nyöppnade kriget mellan stad och land som jag sett hittills. Även om ambitionen att uppfostra folk som är dumma nog att inte låta sig urbaniseras har funnits länge, har den sällan tagit så tydliga uttryck. Men jag undrar om DN inser att tidningen också öppnat en annan front.
I den värld som DN:s skribenter lever i är EU ett slags moralisk överrock, eller facit. Säger EU ajabaja är diskussionen slut. Då har Sverige bara att anpassa sig och skämmas en aning, för att ha gjort bort sig. Men min gissning är att den inställningen inte är särskild spridd bland svenskar i gemen. Många av dem lever nog fortfarande i den aningen naiva föreställningen att fria val inte bara ska kunna leda till regeringsskifte, utan också ett skifte i politik. Och att det är ett problem om EU sätter stopp för det.
DN är på god väg att öppna EU-frågan igen. Det kommer att bli mycket uppfostran att stå i framöver.
Läs även: Victor Malm spelar dum